Krisstöd 1
Rapport: Krisstöd till kulturen 2020 – behov och
utfall bevilja stöd till så många godkända ansökningar som möjligt framför en hög täckning av intäktsbortfall och/eller merkostnader.2 Inför utlysningen av stöd till särskilda behov tog Kulturrådet fram riktlinjer för statligt stöd till särskilda behov i kulturlivet med anledning av spridningen av sjukdomen covid-19 (Adm nr 2020/140). Här beskriver Kulturrådet de prioriteringar och tolkningar av förordningen och regleringsbrevet som myndigheten utgick från vid fördelningen av stödet. Av riktlinjerna för stöd till särskilda behov framgår bland annat: • att Kulturrådet vid bedömning av ansökningarna ska prioritera verksamhet och projekt vars överlevnad är väsentlig för kulturområdets återhämtning och att medlen ska fördelas till en bredd av kulturuttryck i hela landet. • att bedömningen sker mot bakgrund av tillgängliga medel. Kulturrådet ska prioritera stöd till så många som möjligt, i hela landet och till alla konstnärliga uttryck. Om det sammanlagda sökta beloppet överstiger tillgängliga medel ska Kulturrådet prioritera att bevilja stöd till så många godkända ansökningar som möjligt framför en hög täckning av intäktsbortfall och/eller merkostnader. • att beviljat bidrag ska disponeras för att täcka skäliga kostnader som har uppkommit för genomförandet av projektet eller verksamheten på det sätt som har angetts i den beviljade ansökan dock med de justeringar som kan komma att krävas om beviljat bidrag understiger sökt belopp. • att kostnaderna ska vara faktiska och reviderbara, bäras av bidragsmottagaren, ha uppkommit under den tidsperiod för projektet eller verksamheten som framgår av beslutet och vara bokförd och fastställd i enlighet med bidragsmottagarens vanliga redovisningsprinciper och god redovisningssed. • att beviljat bidrag inte får användas till vidareförmedling av bidrag eller till aktieutdelning som inte är att anse som ersättning för en arbetsprestation. Kommunikationen kring krisstöden Kulturrådet genomförde omfattande kommunikationsinsatser för att på kort tid nå ut med information om krisstöden både till organisationer som tidigare sökt stöd och till helt nya målgrupper. Vi uppdaterade löpande vår kommunikation på hemsidan samt i sociala medier. Information samlades på en temasida, där vi också uppmärksammade de andra myndigheternas stödpaket till kulturen samt regeringens övriga stödpaket som kunde komma kultursektorn till del, för att förtydliga för de sökande vilka stöd som skulle sökas varifrån. Vi genomförde webbinarier, bland annat tillsammans med Konstnärsnämnden för att förtydliga gränssnittet mellan myndigheternas uppdrag och stöd. I sociala medier hade vi elva kampanjer, fem under våren och sex under hösten, där de sistnämnda var mer omfattande. Det återspeglas i exponeringen (antal personer som annonsen visats för), som under våren var 237 099 och under hösten ökade till 1 223 600. Inom kommunikationen om krisstöden hade vi ambitionen att vara mer systematiskt stöttande än vi normalt har utrymme för inom ordinarie bidragsgivning. För att stötta de sökande skickades bland annat påminnelsemejl om obligatoriska bilagor till alla som sökt 2 Kulturrådets riktlinjer, Adm nr 2020/88, version 2 2020-05-15 och version 3, 2020-10-12. 12/61