Krisstöd 1
Rapport: Krisstöd till kulturen 2020 – behov och
utfall krisstöden och under hösten förlängdes möjligheten att komplettera med dessa med ett par dagar. Support Vi utökade vår support med ett flertal medarbetare och tiden för support förlängdes, med sena supportkvällar på sista ansökningsdatum, för att underlätta för sökande i behov av stöd. En stor mängd epost besvarades och i vårt frågor- och svarforum på webben svarade vi löpande på frågor som fler kunde ta del av. Dialoger och branschmöten För att bättre förstå kulturlivets förutsättningar i rådande situation och kunna anpassa både specifika uppdrag och löpande verksamhet har Kulturrådet under året genomfört mängder av möten, dialoger och seminarier med fokus på informationsutbyte och omvärldsbevakning. Den 2 september länkade Kulturrådets årliga samverkanskonferens ihop företrädare för offentlig kultursektor i hela landet digitalt. En viktig fråga som diskuterades var kulturlivets omstart efter coronapandemin. Den 24 september genomförde Kulturrådet en digital hearing med ett 40-tal branschorganisationer, bland andra KLYS, Teaterförbundet, Svensk Scenkonst, Författarförbundet, Konsthantverkscentrum, SKAP och Svensk Live, om krisstödet till kulturen. Syftet var att få tankar och inspel från kultursektorn inför nästa väntade stödpaket. Hearingen blev ett sätt att ta reda på vad kulturbranschen ansåg borde uppmärksammas inför höstens och 2021 års fördelningar. Branschorganisationerna fick också information om krisstöden som de ombads att vidareförmedla till sina medlemmar. I januari 2021 genomförde Kulturrådet ytterligare fyra hearings med branschorganisationer om krisstödet till kulturen. Representanter från litteratur, scenkonst, musik samt bildkonst, konsthantverk, form och museer var inbjudna till dialog med Kulturrådet. Kulturrådets generaldirektör stod som värd och samtliga organisationer gavs information om hur höstens krisstöd fördelats mellan aktörer och konstområden. Inför 2021 års krisstöd var det angeläget att få in synpunkter på vad som behöver utvecklas och förbättras. Resultat Våra samlade kommunikationsinsatser 2020 tillsammans med det mediala genomslaget har bidragit till bred kännedom om krisstöden till kulturen och en stor mängd nya sökande. Det är samtidigt svårt att bedöma om de flesta potentiella och relevanta sökande har nåtts på ett sätt som fått dem med behov av stöd att söka. Kommunikationen kring Kulturrådets respektive Konstnärsnämndens ansvarsområden tydliggjordes under året men samtidigt kvarstod en viss osäkerhet om vem som var behörig att söka hos vilken myndighet. Kommunikationen och hanteringen runt bland annat ansvarsfördelningen myndigheter emellan kommer Kulturrådet fortsätta att följa upp, utvärdera och förbättra. 13/61