Krisstöd 1
Rapport: Krisstöd till kulturen 2020 – behov och
utfall 5. Kulturlivet under pandemin Kulturlivet har under pandemin 2020 drabbats hårt. Samtidigt har krisen öppnat för omfattande dialog mellan kulturverksamheter och branschorganisationer. Det har i sin tur utvecklat kunskaperna om branschens villkor och förutsättningar och lett till att krisstöden till kultursektorn under det gånga året gradvis har anpassats till kulturlivets behov. Coronakrisen har på så sätt både synliggjort och förvärrat kulturutövarnas osäkra finansiering. I detta kapitel analyserar vi situationen med utgångspunkt i hur olika branscher påverkats av pandemin. Synpunkter av framåtblickande karaktär finns också med. Professionella fria kulturaktörers situation Företrädare för fria kulturaktörer har i möten med Kulturrådet återkommande lyft de negativa effekterna av coronapandemin, exempelvis risken för urholkning av såväl infrastrukturen – så som arrangörer, producerande scenkonstgrupper, lokalhållare och teknikleverantörer – som kulturutövarnas möjlighet att verka, att förnyelse och utveckling avstannar, att mångfalden av kulturyttringar minskar och att möjligheten att ta del av kvalitativ konst och kultur i hela landet minskar. Kulturrådet gjorde ställningstagandet att de fria medel som vi fördelar bör kvarstå trots att de publika mötena minskat drastiskt. Tolkningen har sin grund i vår instruktion som slår fast att myndigheten ska säkerställa ett konst- och kulturliv med bredd och mångfald i hela landet. Kulturrådet har därefter haft en flexibel hållning i hanteringen av ordinarier bidrag, bland annat i handläggningen av de många förfrågningar om ändring av beslutade bidrag till kulturaktörer som coronaanpassat sina planer. Läget för bild- och form Bild- och formkonstområdet har en svag infrastruktur, vilket innebär att det finns få institutioner som kan bära upp och driva på fältet. Fältet präglas av små utställningsarrangörer, kooperativ och enskilda konstskapare som själva driver på utvecklingen av bildkonsten, formen och konsthantverket. Inom detta konstområde finns också de lägsta inkomsterna jämfört med andra konstområden.8 I och med att coronapandemin ledde till att besökare, och alltså köparna, uteblev förlorade många konstnärer hela eller delar av sin årsinkomst på grund av inställda e enemang under åren. ånga aktörer ar under östen 0 0 planerat om oc anpassat sin verksamhet till rådande situation vilket medfört att det sista kvartalet 2020 8 Ref till KN 2016 48/61