Marknad 1
Mojoboats högkvarter ligger i det gamla Volkswage
nmuseet i Pålsboda. – Jag har alltid skött bandet kan man säga, inte det ekonomiska, för det har Mathias gjort. Men däremot har jag varit en manager kan man säga. Kontakten med skivbolag, jag har gjort allt visuellt, hemsidor, videos, alla skivomslag, t-shirts, allting kring bandet. Även om besluten i bandet alltid gjorts tillsammans. – Vi har också alltid varit väldigt involverade i hela vår verksamhet, vi har bokat våra egna spelningar och varit med i varje skeende i vår karriär och styrt det mesta själva. Även om vi på senare år har bokningsbolag, skivbolag och manager så är vi med och tar alla beslut. Det har gjort att vi kunnat leva på vår musik sedan 1995 och vi har hållit på i 28 år nu med ett par svackor där en nedläggning av bandet diskuterats. I mitten av 2000-talet startade Erik ett eget grafisk företag som heter Eckhouse Design där han designat ett gäng lokala, nationella och internationella företagsoch föreningsloggor. Bland annat en lång rad fiskerelaterade varumärken och det är den vägen jag nu vill veta mer om och hur sportfiske och båtar tagit sig in i Eriks liv utanför musiken. – Om jag ska ta det kronologiskt så runt 2000 släppte vi vår kanske populäraste skiva, Pennybridge Pioneers, som spelades in i USA med vår idol Brett Gurewitz från Bad Religion och på Epitaph Records som han äger. Där hade vi en låt som var med på spelet Tony Hawk Pro Skater 2 som blev jättestort och vi spelade svinmycket under den perioden. – Då under en sommarkväll så drog jag och en kompis från Burning Heart ut och fiskade vilket jag inte hade gjort sedan jag var liten. Jag köpte på mig prylar och sedan åkte vi längst ner vid Oset, Svartån. Då kände jag att fan vad jag saknat detta, lugnet gjorde att jag fick tillbaka suget efter naturen. Från betongen och åter till naturen då? – Ja och det gick jäkligt snabbt. Vi köpte en båt tillsammans, sedan var det flera i gänget som började fiska. Jallo från Burning Heart, Larzon(Fredrik i bandet, reds anm.), Kimmo(Kirvesmäki, reds anm.), Olle Garp och jag. Då nördade jag ner mig totalt och köpte på mig utrustning som var helt galet. Mitt i det började jag flugfiska vilket är det ultimata fisket. Började även att binda flugor och göra allt vad flugfiske innebär. Då kom det kreativa in i det också. – Jag tyckte att det här var svinkul och vi åkte upp till Kiruna en hel del vid den tiden för att fiska. Team Slan kallade vi oss för. Sedan gjorde Millencolin turnén ”Where the Action Is” tillsammans med The Hives och Backyard Babys. Flera av de andra fiskade också och där föddes en ny idé. – Vi ville göra någonting för fisket i Sverige. Då kom Kimmo med idén att vi skulle göra en samlingsplatta där vi skulle ge alla royalties till fiskevård och ge det till Sportfiskarna. Var det projektet Ge fan i våra vatten? – Ja och det blev också en start på det jag sysslar med idag. För Sportfiskarna fick upp ögonen på att jag var duktig på grafik så jag började göra jättemycket grejer åt dem, logos och så vidare. Dessutom gjorde jag allting runt Ge fan i våra vatten. Ett projekt som har dragit in runt tre miljoner kronor. Sportfiskarna är mer en naturvårdsorganisation idag än tävlingsfiskare även om de startade som ren tävlingsverksamhet. Miljötänkandet inom fisket har blivit stort och Sportfiskarna startar numer till exempel gäddfabriker där det är dåligt med fisk, river vandringshinder och gynnar fiskemiljöer och skyddar naturen. Det kan låta lite grått och trist och kommunalt fyrkantigt och lite tråkigt tyckte också Erik att fisket och organisationen var från början och där såg han sin chans. – Jag lyfte in min bakgrund med skateboard och musik och gjorde t-shirt tryck som man aldrig sett inom Sportfisket. 17