Marknad 1
Jag säger inte att jag var grunden till det men j
ag var bland de första som gjorde coola fiskekläder och den marknaden har exploderat. Sportfisket är så stort att det är helt galet nuförtiden. Jag känner igen så mycket ifrån skateboarden, många unga som börjat fiska och livsstilen påminner om skateboardtiden. ” Är det känslan av frihet individualism och kreativitet som lockar? – Ja så är det till stora delar, sedan har tävlingsfisket blivit väldigt stort med båtfisket och så vidare. Grunden till mycket av det var ju det här med Ge fan i våra vatten i och med att alla banden stod bakom projektet så lyfte det sportfisket enormt vid den tiden. – Sedan dess har jag i princip gjort logos till varenda fiskeföretag i Sverige. Jag har gjort så mycket gäddor att du anar inte. Det är helt sjukt. Där lossnade det rejält för Eckhouse Design och jag hade hur mycket jobb som helst. När kom Mojoboats in i bilden? – Det var ungefär i samma veva som Eckhouse Design drog igång. Jag och Larzon hade en båt tillsammans, en Tracker Boat vilket är vårt grundmärke inom Mojoboats, men en gammal båt från 1992 någonting. Sen drog Larzon ner på fisket och jag kände tvärtom och ville köpa en ny båt. Då kontaktade jag Mojoboats som precis hade börjat då. – Då fick jag kontakt med en kille som heter Robert Bertrandt och som då bodde i Houston, USA. En svensk kille men gift med en amerikanska. Han är en fiskeprofil och mannen bakom det moderna gäddfisket. Han hade lyckats knyta till sig White River Marine Group som är de vi är exklusiva återförsäljare av. Vilka är White River Marine Group? – Det är världens största båtföretag. De har Tracker Boats som är grundmärket och så äger de Bass Pro Shops vilket är gigantiska butiker som finns i USA och som säljer båtar, kläder, fiskeprylar, campinggrejer, jakt och allt annat inom outdoor. Det är som att gå in i ett Disneyland och de finns nästan i varenda stad. Men när det kommer till båtar så är alltså Tracker Boats grundmärket men de har även köpt upp åtta märken till som även vi är återförsäljare av på den skandinaviska marknaden. Plötsligt när jag sitter där mittemot Erik och lyssnar på honom så slår det mig att allting han föresatt sig och startat upp bygger på att ha kul och göra det som är ens intressen och hobbys. Att omvandla sin livsstil till business antagligen utan att ens fundera över det. Från skateboard till musikkarriär, till design, till fiske som ledde till båtförsäljning. Om man tittar på det ytligt ser det ut som att Erik dragit runt på en skateboard gjord som en räkmacka men jag förstår att det ligger mycket jobb, många timMen där har vi haft tur att vi har White River Marine Group i ryggen för de är så oerhört stora så de ger oss mer rabatter under den här tiden som handelskriget pågår. De ser även vår potential skulle jag tro. Vi har trots allt vunnit priset som ”Top International Tracker dealer” sju år på raken mar, bakom den framgång som rutinmässigt verkar gå i hans spår. Även om Mojoboats från början var ett rätt ostrukturerad lustprojekt så växte det rejält när rätt personer kom in i företaget. – Robert började med att skeppa hem båtar till polare i Sverige utan att det blev några pengar på det. Det var då jag kontaktade honom för att jag ville köpa en båt. När han förstod vad jag höll på med så dröjde det bara några månader innan jag blev delägare och gjorde en hemsida och logo. Det här var runt 2012 så Mojoboats med Erik som en del är alltså inne på sitt åttonde år och det absolut avgörande för den utveckling som skett var när Erik träffade nästa delägare. – Jag fiskade mycket i Sottern då och där träffade jag Chrisse Ericsson som numer är vår vd. Han är en riktig entreprenör och hade tidigare drivit en byggfirma med 70 anställda i Stockholm och han hade precis kommit hem ifrån ett annat jobb i Spanien och gjorde just då ingenting. Så sålde vi en båt till Chrisse och han hjälpte oss med några saker och sen var även han en del av Mojoboats. – Chrisse är jättebra på att bygga företag så när han kom in skaffade vi lokaler i Pålsboda, anställde en mekaniker och började långsamt växa. Fram till i år då vi omsätter 42 miljoner kronor och vi har ökat varje år de senaste åren. Innan Chrisse kom in omsatte vi inte mer än två-tre miljoner kronor. Ni har ett rätt stort varulager är det tufft ekonomiskt? – Vi ligger ute med kopiösa mängder pengar hela tiden för båtarna men sen kom ju den här härvan med Trump också då vi åkte på 25 procent strafftull. Jag tror vi gick ifrån cirka 1,7 procent i tullavgifter till 26,7 procent. – Men där har vi haft tur att vi har White River Marine Group i ryggen för de är så oerhört stora så de ger oss mer rabatter under den här tiden som handelskriget pågår. De ser även vår potential skulle jag tro. Vi har trots allt vunnit priset som ”Top International Tracker dealer” sju år på raken. Men ni säljer väl inte bara båtar? – Vi har vår webbshop som heter Mojoshop och där säljer vi båttillbehör, i och med att vi har tillgång till Bass Pro Shops sortiment så kan vi ta in unika amerikanska tillbehör. USA ligger så enormt långt fram i jämförelse med den europeiska marknaden. Hur många anställda är ni på Mojoboats? – Vi är fem delägare, fyra anställda, två stycken verkstadsarbetare på heltid och så har vi en som är säljare och står i kassan. Vi har dessutom precis anställt en person till som kommer att vara chef över de på verkstaden och därutöver sköta om service- och garantijobb, så han blir en länk mellan showrummet och verkstaden. Så kan Chrisse och Albin Sharghi, som är huvudsäljare, fokusera helt på det. Vi växer hela tiden just nu. 19