AMES 1
Kenny Johansson, vd för Mediakonsulterna och före
läsare för Digitalakademin, hjälper Anne Westin från ACT GlobAI Market Solutions med Google Analytics. Minimera.se är en second hand-webbshop som gör det enkelt att köpa och sälja barnoch mammakläder på nätet. DIGITALAKADEMIN ÖPPNAR UPP NYA MARKNADER FÖR FÖRETAG Digitalakademin är ett initiativ från Google som vill att fler företag ska få upp ögonen för de nya marknadsmöjligheter som finns på internet. Med de effektiva verktyg som nu finns på webben har man skapat redskap för företagaren att analysera och optimera sina företags webbsidor. N u finns möjligheter att hitta nya kundgrupper för alla företag men särskilt för de mindre. Marknaden blir global och kundkontakten kan skötas 24 timmar om dygnet. Almi företagspartner har fått i uppdrag att arrangera fyra utbildningstillfällen i Linköping under februari till mars i år. Almi har blivit särskilt utvalda eftersom de har ett stort kontaktnät hos bl a småföretagare runt om i Sverige. För de som inte kunnat anmäla sig till kursen under vintern, kommer ett nytt kurstillfälle under september i Norrköping. Kursen är helt kostnadsfri och som ska ge en bredare kunskap om digitaliseringen av affärer och har varit mycket populär. Den är fullsatt med 100 deltagare per gång och en kölista. ALMI HAR VARIT MYCKET noggranna med att gå igenom utbildningstillfällena för att säkerställa att inga enskilda affärsintressen här ska framträda. Mediakonsulterna, experter inom området har valts ut att leda utbildningstillfällena och som är av Google certifierad partner. – Till exempel Google Analytics är ett riktigt vasst verktyg om man vill optimera sin webbsida. Man får 16 aktuella inblickar i hur besökarna använder webbplatsen, hur de kom dit och hur man kan locka dem att komma tillbaka, berättar Kenny Johansson, vd för Mediakonsulterna. Utbildningstillfällena tar upp onlinenärvaro, e-handel, digital verksamhetsstyrning, och hur man skapar trafik till sin webbsida och får fler kunder. I den första av utbildningsmodulerna presenteras fördelarna med att ha en närvaro online och kunskapen om verktygen för att skapa en hemsida. I den andra ställer man sig frågan om hur man får sina hemsidesbesökare att omvandlas till nya kunder. Hur använder man Google Analytics? Vidare ges teorier om kundbeteende och användarvänlighet på nätet. HUR MAN FÅR BESÖKARE till sin hemsida tas upp i tredje modulen. Viktiga verktyg är sökmotoroptimering (SEO), marknadsföring via sökmotorer, sociala medier och mobil marknadsföring. Den fjärde modulen ger en översikt över samspelet mellan de föregående tre modulerna och visar hur man kan fortsätta att utvecklas när utbildningen är avslutad. – Digitalakademin berättar hur digitaliseringen påverkar företagens affärer och vilka resurser som krävs TEXT & FOTO: PER ODDMAN för att möta de fantastiska möjligheter som den skapar, tycker Mats Philipsson, vd för Almi företagspartner. Webben är en intressant och resurseffektiv plattform för att bygga relationer med nya kundgrupper och är en särskild intressant spelplan för småföretagare. Helt plötsligt skapas möjligheter att starta nya fräcka affärsidéer som aldrig annars kunnat bli verklighet. Med satsningar till låga kostnader kan man nå nya marknader och framförallt genom helt nya kommunikationsmöjligheter stärka sina kundrelationer. MINIMERA.SE ÄR EN second handwebbshop som gör det enkelt att köpa och sälja barn- och mammakläder på nätet. Minimera.se, som säljer och köper barn- och mammakläder på nätet, är ett sådant exempel. Genom att studera olika marknader och webbsidor har man hittat en nisch och ett behov på marknaden. Idén kommer ursprungligen från USA. Genom ett flitigt bevakande av sociala medier och att en av ägarna till Minimera. se själv blev mamma, kom de på att det fanns marknad för hållbarhet och second hand för barn- och mammakläder. Deras koncept blir ett slags tjänst där kunden erbjuds att rensa i sin klädgarderob och få pengar tillbaka på sina ofta fina kläder som inte används och som kan komma till nytta och glädje för andra. FÖRUTOM SJÄLVA WEBBSHOPPEN erbjuder de kunden vid beställning en frankerad påse som de fyller medkläder och skickar tillbaka. Kläderna värderas sedan av Minimera och betalning sker då till kunden. Ett alternativ, om så önskas, är att de smart nog kan omvandlas till medel för köp av nya kläder på deras webbsida. – E-handel och internet erbjuder fantastiska möjligheter att nå ut till en större målgrupp, anser Linda Lövenlid, grundare till Minimera.se – Det gäller som företag att ha en tydlig strategi och målsättning med sin närvaro på internet. Det är bra att ha en teknik och layout som gör det enkelt för kunden att navigera. Viktigt är dessutom att vi håller oss uppdaterade om våra kunders behov och beteenden, berättar Ann-Sofie Bergort, Minimera.se Linda och Ann-Sofie har en noggrann dialog med sina kunder där man lovar att svara på mejlförfrågningar inom 24 timmar. – Det är också viktigt att visa att vi är som vilken e-handel som helst med alla de garantier och trygghet som de erbjuder, avslutar Linda Lövenlid. n