Maskinentreprenören 1
FAKTA Men det där med
Philip Norrdahl, som är den andre arbetsledaren när Daniel är ledig, har ett annat liv. Han är både yrkesfiskare och har en egen entreprenadfirma hemma. Så det blir en del jobb med det också. – Det finns att göra. Men det där med fisket börjar mest bli en hobby nu, det är inte så bra fiske i Östersjön längre, säger Norrdahl. Men Philip är annars precis det som ett företag som Wasa Dredging behöver och letar efter. Han är ung, han kan sjön och havet och är van att jobba med grävmaskiner, hydraulik och reparera själv. – Ja, man måste vara lite tusenkonstnär här. Vi måste själva kunna byta alla hydraulslangar, laga och svetsa med mera. Vi är ju ute på havet och det är svårt att både få hit andra och material. Det finns verkstad och reservdelslager av det som oftast går sönder här på mudderverket, förklarar Philip Norrdahl. Maskinen som skopar utanför köket där vi nu sitter och pratar med Daniel och Philip är en 360-tons Hitachi som aldrig vilar. Det går och går och det skakar och mullrar i ett, dag och natt, helg och tidig morgon. Bara på julafton står det stilla några timmar. – Det måste vara så. Ett stillestånd är jättedyrt. Det måste produceras hela tiden, försklarar Daniel Backlund. Det är mycket finlandsvenskar och svensktalande på mudderverket Optimus. Är det svårt att få tag på folk? – Det är svårt att få tag på rätt folk. Det är nog ett speciellt släkte det här som kan och vill hålla på med det här, har man familj behöver man en förstående kvinna där hemma. Det är en del släktingar som vet vad det här handlar om som jobbar med oss, säger Daniel. De senaste tjugo åren har muddring blivit en internationell expansiv bransch. 1980 fanns det endast ett 20-tal små mudderföretag i Belgien och Holland. Idag är det jättar härifrån som DEME, Jan De Nul, Boskalis och Van Oord som dominerar marknaden som är global. Det här är jättar med enorma resurser och svåra att konkurera med. Wasa Dredging har gett sig in i ett getingbo, och det kommer inte att bli lätt. Skälet till att branschen växt är dels att tekniken tillåter allt mer avancerade mudderprojekt. Dels att det kom stora internationella projekt. Hong Kongs flygplats Chep Lap Kok krävde muddring av 200 mil22 MASKINENTREPRENÖREN 11/2014 www.maskinentreprenoren.se Lastpråmar Mika II och Dana II: Split Hopper-pråmar med en kapacitet på 940 kubikmeter. Alex och Cellu: Split Hopper-pråmar med en kapacitet på 450 kubikmeter. Jenna och Laura: Split Hopper-pråmar med en kapacitet på 704 kubikmeter. Två nya pråmar är under byggnad.