Maskinentreprenören 1
Dom ska göra viktig insats i Mali MILITÄRT > Stra
x söder om Timbuktu i det västafrikanska landet Mali arbetar just nu svenska soldater med att bygga ett tältläger. I splitterskyddade hytter under gassande sol anlägger de en lägerplats för de svenska styrkor som i en FN-ledd insats ska bevara freden i det härjade landet. – Vi har nog aldrig gjort något liknande, säger kompanichef major Mattias Johnsson. V id Göta ingenjörregemente, Ing 2, i Eksjö finns landets militära motsvarighet till våra civila entreprenadföretag. Rad efter rad av grävare, hjullastare och lastbilar samsas under stora plåttak med rent militära fordon. För att jobba här krävs dubbla kvalifikationer. En gedigen militär utbildning samt maskinförarkompetens. Uppgiften är att bygga vägar, skapa lägerplatser, hantera materiel och röja undan hinder. Allt under förhållanden som är lite mer krävande än en vanlig dag på jobbet i gamla Svedala. Efter några år utan stora utlandsinsatser kom i somras ett nytt uppdrag. Ing 2 fick ansvaret för den etableringsstyrka som ska bygga läger för den svenska insatsstyrkan i Mali. – Vi fick uppgiften i månadsskiftet juni-juli, berättar major Mattias Johnsson. I början av november räknar vi med att kunna börja bygga Camp Nobel, som den svenska delen av det stora internationella lägret ska heta. – Först ska vi dock bygga ett eget läger, Camp Viking, där vi ska bo under arbetets gång. Med bara några månaders startsträcka har alltså 214 ingenjörkompaniet Ing 2, vars symbol är just en Viking, samlat sig till avfärd. Etableringsstyrkan består av 120 soldater och officerare varav 60 är från Ing 2. Övrig personal kommer från flera olika stödjande förband till exempel P4 i Skövde. Tillsammans ska etableringsstyrkan bygga ett Redan i september skeppades 400 containrar, över tusen ton, utrustning med båt till Dakar i Senegal. 44 MASKINENTREPRENÖREN 11/2014 läger för insatsstyrkan som anländer i februari. Allt från ammunitionsförråd till bostäder, matsalar och rekreationsutrymmen ska stå klara om tre månader. En tuff tidsram. – Vi har två stora osäkerhetsfaktorer att ta hänsyn till, konstaterar Mattias Johnsson. Det är dels transporten av allt vårt materiel, dels att vi inte vet hur tillgången på grusmassor är på plats. Redan i september skeppades 400 containrar, över tusen ton, utrustning med båt till Dakar i Senegal. Därifrån sker transporten landvägen till Timbuktu. En transport på 240 mil, till större delen genom det oroliga Mali. Förutom risk för skador av själva transporten på dåliga vägar finns naturligtvis även en risk att godset lockar lokala tjuvar. Ansvaret för transporten står FN för och Mattias Johnsson kan bara hoppas att allt kommer fram i gott skick. – Vi ska bara ta emot containrarna när de kommer ut genom en inbillad dörr i öknen vid vår lägerplats, konstaterar han. I containrarna står maskiner från Eksjö, bland annat två specialutrustade Volvo EC210CL och två Volvo L90, även de med splitterskydd och annan extrautrustning. I transporten ingår även maskiner från Norge. – Vi samarbetar med Norge om maskiner och har varit där på utbildning. Under tre veckor fick vår personal utbildning på bland annat kranar, väghyvlar och krossverk, som vi kommer att använda i insatsen. Från Norge kommer även dumprar, minigrävare, teleskoplastare, betongbilar med mera. Till skillnad från de svenska maskinerna är de norska inte specialutrustade med splitterskydd. www.maskinentreprenoren.se