Maskinentreprenören 1
jag och min maskin Lena byter stolpar med maken F
örst i karavanen kommer en traktor med en vagn full med gamla och nya vägstolpar. Därefter rullar en hjullastare med hydraulhammare och allra sist en liten lastbil med påkörningsskydd. Lena Erdman och hennes man Eje får med några vana handtag snabbt bort den gamla stolpen och slår ett nytt hål med hydraulhammaren. Inom ett par minuter har en uttjänt stolpe bytts mot en blänkande ny. Lena är efter många år van vid att jobba på allmän väg och har de flesta kurser som går att få i bakfickan. Ändå dyker det hela tiden upp nya överraskningar. – Det verkar som om bilisterna inte vet vad våra 42 MASKINENTREPRENÖREN 11/2014 blinkande varningslampor betyder. Det har till och med hänt att en bil kört rakt in i vårt påkörningsskydd. Hur kom det sig att du började i entreprenadbranschen? – Jag är uppfödd på landet och min farbror var lantbrukare. När han slutade tog jag och min man över. De första åren hade vi mjölkkor, men byggnaderna började bli för FAKTA Volvo L90 Årsmodell: 1990. Motoreffekt: 115 kW (156 hk). Vikt: 12 950 kilo. Tillbehör: Hydraulhammare, snöskopa, sandskopa, planeringsskopa, sopvals, kanthyvel. gamla. Vi var tvungna att välja mellan att investera dyrt eller sluta med korna. – Då valde vi att byta djurslag till köttdjur och komplettera med att jobba inom entreprenad. För tio år sedan bildade vi aktiebolag. Vilket arbetsliv tycker du är bäst, mjölkproducent eller maskinentreprenör? – Jag tycker bättre om det vi har nu. Med korna var vi alltid bundna. Nu är det nya jobb hela tiden. Det är en skön känsla. – Jag gillar verkligen att det är ständig omväxling. Det ger en frihet som jag tycker om. Hur gick det att börja köra de nya maskinerna? – Jag har ju kört traktor sen jag var liten, så det var inte så svårt att lära sig köra hjullastare. Den har ju inte så mycket att hålla reda på som en traktor. – Det knepigaste var faktiskt midjestyrningen. En hjullastare rör sig inte alls som en traktor. Din hjullastare har några år på nacken, hur är förarmiljön? – Den är inte alls dålig faktiskt. Det blir mest i snöröjningen som jag kör L90:an, men den är bra. Värmen fungerar fint och sikten är god. Hemma har vi en mindre och nyare JCB, som jag använder för att köra balar med. Finns det entreprenadjobb så att det räcker? – Ja, vi har inga problem. Vi började jobba med buskröjwww.maskinentreprenoren.se