Maskinentreprenören 1
– NNär tillverkarna frrån dde forna öststa tatter
na kom in på den svenska marknadend med billiga plogar bblev det en aha-upplevelse för oss. Det räckte inte längre att veta et att vi hade världensns bästa plogar, när andra kunde göra plogar billigare, säger Patrik Johansson som är platschef på anläggnin ingen i Ros ossön. FAKTA D en 31 december 1991 upphörde det planekonomiska experimentet Sovjetunionen att existera. Den sovjetiska planekonomin innebar att politiker och myndigheter gjorde upp planer för hur ekonomin skulle utvecklas de kommande fem åren. I detta ingick att bestämma vilka varor och tjänster som skulle finnas och vilka priser som skulle gälla. Under många år var det så den svenska vinterväghållningen fungerade. Myndigheten Vägverket bestämde hur många plogar och väghyvlar det skulle finnas i landet och sedan handlade man upp dessa. För tillverkarna av vinterutrustning innebar detta att man i princip enbart hade en enda kund. Vägverkets variant av planekonomi hade stor inverkan på plogtillverkaren Mählers vardag. Företagets för säljare var i realiteten ordermottagare och det var bara frågan om hur många plogar Vägverket skulle ha till kommande säsong. Samtidigt som Michail Gorbatjov satt i förhandlingar om perestrojka och glasnost, som skulle leda till upplösning av Sovjetunionen, hade svenska Vägverket inlett ett arbete där verksamheten skulle delas upp i en beställardel och en utförardel. År 1993 upphandlas de första driftuppdragen i konkurrens. Endast de större privata företagen fick delta. 28 MASKINENTREPRENÖREN 11/2014 Det ledde till att det i dag finns fem stora beställare i stället för en – Peab, Svevia, NCC, Skanska och Mesta Sverige. Man kan säga att den svenska marknaden för vägunderhåll har gått från monopol till oligopol. För ungefär fem år sedan ändrades förutsättningarna för Mählers på nytt. Det började dyka upp konkurrens i form av plogtillverkare från de forna öststaterna. De tog sig in på den svenska marknaden med låga priser och tog snabbt en del av marknaden. Mählers, som inte var vant vid konkurrens, satt på sidlinjen och undrade vad som höll på att hända. Tre år tidigare, 2006, hände något som skulle ha stor betydelse för fortsättningen på den här historien. Stig Engström, som är huvudägare till rotortilttillverkaren Engcon fick en förfrågan om han ville bli delägare i Mählers. – Jag hade då haft lite funderingar på om det inte Mählers International AB äger 100 procent av AB Mähler & Söner och varumärket Drivex. Tillverkar utrustning till lastbilar och väghyvlar under varumärket Mählers samt till traktorer och hjullastare under varumärket Drivex. Grundat: 1895. Anläggning: Rossön i Jämtland. Omsättning: Cirka 151 miljoner. Anställda: 33 i medeltal över året. Ägare: Engcon 66,7 %, Drivex Mekaniska AB i Edsbyn 14,69 % och Per Stjernström 13,41 %. Dessutom nära 200 mindre ägare från bolagets tid på Aktietorget. Tillverkning: Mählers + Drivex 600-700 plogar i år. www.maskinentreprenoren.se