Maskinentreprenören 1
biltest MINI COOPER CLUBVAN har til
lverkats ända sedan 1959 och har trots sin litenhet använts vid motortävlingar där den faktiskt vunnit ett antal titlar genom åren, bland annat Monte Carlorallyt. John Cooper var mannen bakom den sportigare versionen av MINI, som fick namnet MINI Cooper. Det första som slår en bakom ratten är att bilen komfortmässigt ligger ljusår före de allra flesta traditionella transportbilar. Men det är förstås inte så förvånansvärt eftersom bilen i grunden är klassad som personbil. Clubvan ligger stabilt fastklistrad på vägen och är en fröjd att köra där en känsla av leksaksbil infinner sig. Men trots att en Clubvan ger dig en god chans att sticka ut från mängden, är det kanske tveksamt att lägga uppemot 50 000 kronor mer än vad andra små transportbilar kostar? Om du däremot väljer att använda bilen både i jobbet och privat (Obs! finns endast en passagerarplats) kan det kanske vara värt att slå till på en Clubvan? Och du kommer med största sannolikhet inte att ångra dig om du har en Mini när det är dags att fickparkera. Om du däremot behöver mycket plats i skåpet ska du förstås välja en annan bil. bensindrivna bilen har 122 kusar, vilket räcker långt i förhållande till bilens låga vikt. Andra modeller finns i diesel. vTIDIGARE TESTER Mercedes-Benz Sprinter Nr 5-14 Ssangyong Actyon Sports Nr 6-14 Ford Transit Courier Nr 7-8 2014 Mitsubishi L200 Double Cab 4d 2,5 Nr 9-2014 Mitsubishi Outlander PHEV Nr 10-2014 60 MASKINENTREPRENÖREN 11/2014 För det mesta tar det inte så lång tid att fatta var knapparna sitter i nya bilar. Det gäller även för Clubvan, med undantaget för manövreringsknapparna för fönsterrutorna. I vanliga fall sitter knapparna på dörren, i Clubvans fall sitter de i mitten på instrumentbrädan. Inget konstigt, men däremot lite ovant. Bilen har en snygg, stor och lättöverskådlig display. Navigatorns grafiska kartlösning känns dock grötig. bak, två fram och en lite mindre dörr vid sidan av för att underlätta i- och urlastning. Bilen saknar baksäten för att helt enkelt kunna få plats med skåpet. Den tvåsitsiga bilen rymmer ett 115 centimeter långt och 102 centimeter brett lastutrymme på 860 liter. Det kan jämföras med många andra små transportbilar som har skåp på omkring 3 000 liter. Mini är framhjulsdriven och har mycket små fälgar. En innovativ lösning som stack ut när den första modellen av bilen introducerades i slutet på 1950-talet var den tvärställda motorn som sparade mycket utrymme. Det drog också åt sig uppmärksamhet att Mini hade individuell hjulupphängning på alla hjul. Vid en kort summering kan vi konstatera att Mini är en bil för dig med små krav på utrymme i skåpet. Det är också en bil med attityd för dig som bestämt dig för att avvika från mängden och gå utanför ramarna. Provkör den gärna för att bilda dig en egen uppfattning. Biltestare www.maskinentreprenoren.se