Maskinentreprenören 1
teknik tj ocochh ttorvo blb andas s mmed ene cece
menentblt anddninn g och en hårdgg ord bildas. Från renove ngen av Rosl gs an Gyttja b a renoveriinge a R ag ban n no r om n gs a an norr m Vallentuna u hå dgj rd ytty a un . Lös mark blir byggbar med stabilisering När SL skulle renovera Roslagsbanan så valde man att använda markstabilisering för att öka bärigheten på vissa sträckor. Metoden är relativt dyr men gör att man i vissa fall kan bygga där det annars hade varit omöjligt. strax norr om Vallentuna utför Lemminkäinen förstärkning av marken där banvallen ska ligga. – När Roslagsbanan byggdes för 100 år sedan så lade man spåret direkt på torven. Man lade sig exakt på den belastning som marken tålde och ökad belastning skulle kunna leda till ras eller skred. När SL nu renoverar vill man öka säkerheten genom att förstärka marken som spåret ligger på, säger Mats Larsson som är seniorkonsult inom geoteknik på teknikkonsultföretaget Sweco, som ansvarat för utredning och projektering. Marken vid det aktuella bygget strax norr om Vallentuna består av torv och gyttja. Med hjälp av en mixer på en grävmaskin blandas den blöta mar62 MASKINENTREPRENÖREN 11/2014 ken med cement och en hårdgjord yta bildas. – Alternativet hade varit att påla och bygga ett så kallat påldäck, där en betongplatta gjuts på pålar. Men det hade blivit oerhört mycket dyrare. Att gräva ur och sedan ta hit nya massor hade inte heller varit ekonomiskt försvarbart eftersom det rör sig om så stora ytor och djup, det är tio meter till fast botten som mest. så är den traditionella metoden att man gräver ur och kör bort de lösa massorna och sedan kör dit nytt material för att få rätt bärighet för det som ska byggas. Det kostar pengar för grävning och transporter och belastar även miljön. Med markstabilisering undviks en del www.maskinentreprenoren.se