Maskinentreprenören 1
ekonomi Anläggningsbyggare Det är känt sedan läng
e att byggbranschen är en så kallad lågmarginalbransch. Det är också känt att det är en stor och viktigt bransch som omsätter cirka 500 miljarder varje år. Byggbranschen i Sverige sysselsätter över 300 000 personer och står för 9 procent av landets BNP. Men det betyder inte att det är höga vinster i branschen. Styrkan har snarare varit långsiktighet, stabila kundrelationer och relativt låg konkurrens. I varje fall när de gäller de stora aktörerna inom anläggningsbranschen. Men nu utsätts modellen för press. Utländska företag tar mer och fler marknadsandelar. Marginalerna pressas ytterligare. – Det är en speciell situation i Sverige. Vi har i princip haft statliga monopolföretag som tillåtits gå med förlust, Vägverket Produktion och Banverket, och det har inte varit bra för konkurrensen och effektiviteten i branschen, säger Johan Deremar, ekonom på Sveriges Byggindustrier. Vinstmarginalen för anläggningsbranschen är så låg att Sveriges Byggindustriers ekonomer nyligen skrev såhär i en ekonomisk rapport: ”Slutsatsen för anläggningssektorn blir dock att vinstmarginalerna inte kan krympa så mycket mer om Sverige även fortsättningsvis ska ha en livskraftig anläggningsbransch”. Vinstmarginalen är vad som är kvar av omsättningen i procent när företagets kostnader och skatt är betalda. Utan den så går företaget självfallet under. – Branschen har vant sig vid 40 MASKINENTREPRENÖREN 11/2014 Anläggni gings ygga ei S erii eg är intesärskilt l äg ngsbyggare e i Sv ge ä 2-3 procent. Och med tanke på att utländska byggare kommer hit så är det antagligen fortfarande en bra affär, men kanske inte för alla, säger Johan Deremar. När Sveriges Byggindustrier nyligen gjorde en genomgång av vinstmarginalerna så stack anläggningsbranschen ut på ett oroväckande sätt. Anläggningsbranschen särskiljer sig från resten av näringslivet med väsentligt längre vinstmarginaler. Konkurrensen är hård och få nya företag startas därför i denna sektor. När Svevia och Infranord blev bolag och lämnade statens trygga vrå, visade det sig också ganska snart att båda bolagen skulle få allvarliga lönsamhetsproblem på den öppna marknaden. Branschens har under senare år också fått kritik för bristande effektvitet. Senaste greppet är att låta nte s rssär k tlö samma.amma t l önsam mm företagen bli mer totalentreprenörer och Trafikverket mer renodlad beställare. – Vi har satt ett projekt i sjön nu där vi ska försöka se om vi kan dela upp företetagens anläggningsdel och annan byggverksamhet i syfte att se hur marginalerna ser ut för de olika delarna. Vad man undrar är till exempel om Skanskas marginaler i Sverige påminner om de i USA, säger Fredrik Isaksson, som är chefekonom på Sveriges Byggindustrier. Anläggningsbranschen har även andra problem att reda ut. Förutom ökad konkurrens och låg lönsamhet är till exempel ingenjörer och tekniker i sektorn betydligt äldre än i resten av byggbranschen. Det samma gäller anläggningsarbetare och till exempel maskinförare. Inom kort kan det saknas relevant kompetens också. – Det är helt riktigt att arbets kraften i den här gruppen är äldre än i byggbranschen i stort. Och det är heller inte lika bra påfyllning bakåt. Det gör ju att de svenska företagen såklart riskerar att tappa kompetens. De utländska företagen tar den här arbetskraften med sig, säger Lars Tullstedt, expert på kompetensförsörjning på Sveriges Byggindustrier. FAKTA Anläggningsbranschen Cirka 100 000 arbetar i anläggningsbranschen. Till skillnad från till exempel bostadsbyggandet är denna del ganska stabil över tiden. 3000 lämnar branschen varje år. På fem till tio års sikt kommer tillgången på utbildad arbetskraft inte att räcka till. www.maskinentreprenoren.se lever på marginalen Byggbranschen och speciellt anläggningsdelen inom sektorn är faktiskt inte särskilt lönsam i en jämförelse med andra branscher. I varje fall inte när man jämför de så kallade vinstmarginalerna. Den ökande internationella konkurrensen kommer bli tuff. Kanske för tuff.