Maskinentreprenören 1
Systemet består av tre enheter – tryckmatare, mix
er och kontrollsystem. FAKTA Markstabilisering Tryckmatare: Finns med en eller två tankar för bindemedel på 7 kubikmeter vardera. Enheten är larvburen och kan styras med fjärrkontroll av grävmaskinisten. Mixer: Kan beskrivas som en sticka med två roterande trummor längst ner. Bindemedlet matas med tryckluft ut mellan trummorna, och dessa roterar och blandar bindemedlet med det lösa materialet i marken. Kontrollsystem: Allu DAC mäter, styr och registrerar stabiliseringsprocessen. Alla data sparas för att kunna generera rapporter och kvalitetskontroll. Bindemedel: Består till 70-80 procent av cement och 20-30 procent av en tillsats som ska minska kostnaden, eftersom cement är väldigt dyr. Man försöker använda restprodukter från industrin, som flygaska eller merit, en biprodukt vid stålframställning. Ramböll har testat runt 200 olika sorters tillsatsämnen. Vilken tillsats som används varierar från projekt till projekt. TEKNIKNOTISER Trelleborg har tagit fram ett massivt däck för anläggningsmaskiner som jobbar med återvinning eller i gruvor. Massiva däck klarar enligt Trelleborg betydligt större belastning än luftfyllda däck. Dessutom finns ingen risk för punktering eller explosion. Däcket heter Brawler och har ett patenterat mönster av elliptiska hål i sidoväggarna. Det mönstret tillåter mycket stor utböjning av däcket vilket gör att föraren får en mjukare resa. www.maskinentreprenoren.se NCC Roads i Danmark testar ett nytt varningssystem för backande maskiner. Traditionella backlarm tjuter varje gång maskinen backar, vilket gör att personer runt maskinen till slut inte reagerar. Det nya systemet har sensorer, och när dom känner av något i närheten sätts ett varningsljud igång. Ljudet ökar i styrka när distansen minskar och vid 50 centimeters avstånd stoppas maskinen. Tekniken är hämtad från personbilar. GGerer mjmjukakare e resesa.a Miljövänligare kallasfalt NCC har tagit fram en biobaserad kallasfalt för lagning av potthål. NCC Repasfalt är en kall, självhärdande och miljöanpassad asfaltblandning som ger samma hållbarhet och kvalitet som vanlig varm asfalt, enligt NCC-bolaget Binab. I NCC Repasfalt har de kemiska lösningsmedlen som finns i traditionell kallasfalt ersatts med en förnyelsebar naturolja, som är en restprodukt från industrin. Efter reaktion med vatten ändrar oljan egenskaper och hårdnar tillsammans med bitumenet. MASKINENTREPRENÖREN 11/2014 63 transporter och det ursprungliga materialet kan användas i bygget. Det kan även vara ett alternativ till pålning eller som ett komplement där det är för dålig bärighet för att kunna köra ut en pålkran. Då kan man först stabilisera marken så att pålkranen tar sig ut. Det finns även varianter där man kombinerar pålar och markstabilisering. Teknikkonsultbolaget Ramböll har tagit fram den metod för markstabilisering som används vid ombyggnaden av Roslagsbanan, tillsammans med finska Allu som utvecklat maskinerna. Systemet består av tre enheter – tryckmatare, mixer och kontrollsystem. enhet med tankar som innehåller ett bindemedel som när det blandas med det blöta materialet blir till en hård massa. Med hjälp av tryckluft matas bindemedlet via en slang till mixern, som är monterad på en grävmaskin. Mixern är ett hydrauliskt blandningsverktyg som längst fram har två roterande trummor. Bindemedlet sprutas ut mellan de två trummorna, och mixern förs upp och ner för att blanda bindemedlet med materialet i marken. Bindemedlet består till 70 procent av cement och 30 procent av en tillsats som dels ska dra till sig så mycket vatten som möjligt, dels ska minska kostnaden för bindemedlet, eftersom cementen är väldigt dyr. Tillsatsen kan exempelvis vara flygaska eller som i det här fallet merit, som är en biprodukt vid stålframställning. Systemet kan behandla olika material ner till ett djup av sju meter, beroende på mixerns längd, grävmaskinens räckvidd och jordkvalité. Innan stabiliseringen börjar görs ett recept, som varierar med markens beskaffenhet och hur blött det är. – Först tas markprover där stabiliseringen ska ske, och sedan görs ett recept. Ibland kan receptet variera inom samma byggområde. På ett ställe kanske det behövs 100 kilo bindemedel per kubikmeter jord Teknikredaktör och på ett annat ställe krävs det 300 kilo per kubikmeter, förklarar Magnus Eriksson på Allu Sverige. När mixern har blandat ett område färdigt så rulllas antingen geotextil eller geonät över den behandlade ytan. Sedan läggs ett lager bergkross ovanpå. – Man måste alltid lägga på tryck. Det är dels för att undvika sättningar men i det här fallet, när det är så mycket torv, är överlast en nödvändighet för att få materialet att brinna och bli fast, förklarar Magnus Eriksson. Markstabilisering kan även användas för att stabilisera förorenade massor. Genom att hårdgöra massorna så minskar risken för att de farliga ämnena lakas ur. Det går även att kapsla in de förorenade massorna som då kan ligga kvar och användas i bygget. av hamnen i Trondheim, där muddringsmassorna innehöll bland annat PCB, PAH och tungmetaller. Först anlades en damm där muddringsmassorna tömdes. När dammen fyllts stabiliserades muddermassorna så att dom antog fast form. Mätningar visade att inga förhöjda koncentrationer av de farliga ämnena kunde hittas utanför dammen. Den hårdgjorda dammen tillförde användbar markyta till hamnen, i stället för att muddermassorna skulle ha körts på deponi. Ett system med tryckmatare, mixer och kontrollsystem kostar mellan 4 och 7 miljoner kronor. Men Magnus Eriksson understryker att utrustningen bara är några få procent av den totala kostnaden vid markstabilisering. Bindemedlet står enligt Allu för 60-80 procent av kostnaden. Med en utrustning som är relativt dyr i inköp blir frågan om detta är något för maskinentreprenörer att satsa på? – Jag tror att det kan vara en maskinentreprenör som äger utrustningen och tillhandahåller grävmaskinen, men att entreprenören behöver ha samarbete med en större byggentreprenör som har stora projekt, säger Magnus Eriksson.