Kingsize 1
har dessutom en lillasyster som är vän till rappa
ren. Genom syskonen skulle L1NA få sina egeninspelade låtar på telefonen skickade till Fille och Mack Beats redan 2015. De båda såg potentialen i rapparen, som redan då stod ut med sin röst och sina texter. Mack Beats: Hon var ung, hon var tjej och hon lät så annorlunda. Det fanns inte så mycket attityd i låtarna, men däremot i texterna och melodierna fanns där. Fortfarande nu, när man hör henne tänker man ”vad är det här?”. Hon sticker ut och låter inte som någon annan. Jag brukar komma på egna melodier och sånt när jag producerar men Lina attackerar alltid beatsen från ett helt annat och oväntat håll med flows och melodier. Det var också det som gjorde att hon fick hoppa in på Ison & Filles albumspår ”Down”, som just Mack Beats producerat. Ett självklart val för Lina, trots att hon ännu inte släppt en enda låt. L1NA: För mig var det bara självklart, liksom va?! Om Fille frågar mig så är det klart jag kommer ställa upp. Men det var bara sjukt, för i min hjärna kände jag att ”jag kan inte hoppa på en Ison & Fille-skiva nu! Jag har inte ens släppt någonting”. Men när jag spelade in den så var det ”fan, det låter ju bra!”, berättar hon och skrattar lite blygsamt. L: Nä, men det var fett sjukt faktiskt. Det är också den här känslan man fått av L1NA sedan hon klev in på den svenska rapscenen. En person som gör sin grej och inte bryr sig så mycket om vad andra tycker. Bekymmersfri, eller bekväm, om man så vill. L: Jag tror faktiskt det är därför jag är där jag är idag. För sen jag var liten har jag varit såhär ”allting kommer lösa sig”. Med skolan och allting, oavsett hur svårt det är just nu så kommer det alltid lösa sig. För det har alltid gjort det. Jag har bara haft den inställningen. Känner du för någonting, gör det! Hon sticker ut och låter inte som någon annan. – Mack Beats Just ”Bekväm” är också titeln på rapparens debutsingel. En tid då hon fortfarande tog musiken på lek och, ironisk nog, inte alls kände sig bekväm. Åtminstone inte än. L: Vi skulle egentligen släppa ”Trauma” som min debutsingel, men sen gjorde vi ”Bekväm” och tyckte den var fetare, haha. Men jag hade inte riktigt hittat mig själv i musiken än. Det var fortfarande i början av min resa. Men det gick ju ändå. Det är säkerligen många som undrat hur en ung, okänd rappare från Nyköping hamnade på den rutinerade och omtyckta duon Ison & Filles sjätte och sista album ”Vackra liv”. Det undrade jag också innan jag satte mig ner med stjärnskottet L1NA och producenten Mack Beats i den gamla Highwon-studion i Årsta. Men faktum är att det inte är lika konstigt som det först låter – och att det finns en förgångshistoria som även är kopplad till Lina Samirs resa i branschen. 2014 gjorde nämligen rapparen Rosh debut på Ison & Filles skiva ”Länge leve vi”, innan han ett halvår senare debuterade med låten ”Karma”. Rosh, som precis som L1NA är från Nyköping, Singeln släpptes endast fyra månader efter debuten på ”Vackra liv”. Rap hade hon dock kommit i kontakt med långt tidigare, som så många andra genom ett äldre syskon. I L1NAs fall, hennes storebror. I 12-årsåldern blev hon introducerad för rappare som Lil Wayne och hans klick Young Money. L: Han var helt galen. Han älskade Lil Wayne och Young Money, han var ett stort fan av dom. Jag kommer ihåg en dag när han satte mig ner och gick igenom vilka alla var och vilka jag skulle lyssna på. Sen fastnade det bara, det var verkligen så. Med tiden skulle hon forma sitt eget uttryck, delvis baserat på hennes influenser. L: Jag tycker att det är en stor skillnad mellan hur jag låter nu och hur jag lät då. I början ville jag antingen rappa hårt, som typ Drake, eller så ville jag sjunga. Men med tiden så har det blivit så att jag bara kombinerat dom. Ungefär så kan man också beskriva L1NA som artist idag. En melodiös rappare vars röst är hennes viktigaste verktyg. En röst som smälter in med autotune så pass bra att man ibland tvivlar på om det verkligen är autotune. Jag frågar L1NA och Mack Beats hur de jobbat med rapparens röstläge. M: Det är absolut autotune, men Lina kan ju sjunga. Det är mest för soundet egentligen, säger Mack Beats och vänder sig från sin station vid datorn. Han förklarar vidare: M: Det finns ingen genomtänkt tanke med röstläget. Men det är klart att det finns på ett sätt. Men när ses vi ses kommer vi oftast tomhänta och så påbörjar vi en skiss som hon skriver på. När hon spelar in melodierna så brukar jag anpassa tonläget på beatet tills vi hittar rätt. Utifrån det så gör vi klart låten. Men det är något vi absolut jobbar på. Hon använder ju rätt mycket melodier och alla har ju sin gräns. Vi pratar en stund om hur autotune länge har varit bespottat, trots att många av dagens största rappare använder sig av effekten frekvent. M: Det är det som är så sjukt, folk tänker fortfarande att autotune är fusk. Men det är fortfarande texter, det är fortfarande melodier som ska träffa dig och det är fortfarande låtar som ska kännas. Det är liksom en effekt, allt annat finns ju där ändå. Och vem som helst kan inte sjunga med autotune. Det är klart det är fusk på ett sätt, men det är så mycket mer. Själv har jag jämfört L1NA med Detroitrapparen DeJ Loaf, som just 2014 äntrade scenen med brak-hiten ”Try Me”. Utöver den självklara kopplingen till hur de båda använder sin röst har också L1NA utmärkt sig med en kombination av en lugn – på gränsen till likgiltig - framtoning, en melodisk rapröst och lagom kaxiga texter. En mix som gör att rader som ”om det e nåt har en grabb han liknar Burna Boy / He be quick with the stick he will burn a boy” kan passera obemärkta. Och det visar sig att just DeJ Loaf är en av dem som influerat henne. L: Det är DeJ Loaf mycket. Jag älskar hur hon använder sin röst. Jag har fett svårt för sångare, fattar du? Asså det är jättenice, men jag har svårt att fastna för folk som sjunger. Det ska vara lite mer chill, lite mer laid back bara. Men det är Dej Loaf, Lil Wayne… PARTYNEXTDOOR. Det är typ dom och den stilen. De citerade raderna kommer från intro-låten ”Bagaget” och redan NR 6, 2021 | KINGSIZE MAGAZINE 29 WWW.KINGSIZEMAG.SE