Kingsize 1
De svenska produktionerna började på riktigt att
nå en högre nivå under tidigt 90-tal med Timebomb-kollektivet och producenter som Christian Falk och DJ Rock Ski för att sedan efterföljas av Sundsvalls Collén och Webb. Under andra halvan av 90-talet introduceras också Seb Rock och Rusiak bakom spakarna med Sherlock men också Embee i Looptroop och Rodde Pencheff i spetsen för Infinite Mass. När sedan den svenska hiphopen exploderade i slutet av 90-talet var det med mängder av snygga samplingar, feta trummor och dunkande bas där producenter som Masse, Breakmecanix, Flyphonic, DJ Large, Filthy och Astma förde stafettpinnen vidare. Sedan dess har förebilder på hemmaplan och den tekniska utvecklingen gjort att kreativiteten växt i vårt avlånga land, från Skåne i söder till Lappland i norr. Timebomb och Mastermind har idag transformerats till kollektiv som Move Cut Clone och internationella crews som Ninetofive. Trots det har produktioner och producenter sällan fått den shine och den kärlek de förtjänat. Rappare och sångare har historiskt sett nästan alltid fått stå i centrum och producenterna endast synts i de finstilta skivhäftena. Men idag har det utvecklats till att beatmakers använder sig av producenttags, till att producenter frontas som artister med rapparen, eller står som feature. Men en utveckling är också att beatmakers inom hiphop i större utsträckning börjat stå på egna ben och börjat producera beats utan rappare i åtanke där genres som lo-fi hiphop har vuxit till ljudlandskap med miljonstreams på Spotify, Soundcloud och Youtube. 2021 är också det första året som jag separerat mina övergripande årslistor till hiphop med vokaler från instrumentalt bland mina Spotify-listor. Där har min spellista ”Svenska beats” i nuläget fyllts med över 300 unika spår. Den första svenska producentskivan jag upptäckte var CD:n ”Beatmaestros” från 2001 med exklusiva instrumentala produktioner samlade från några av dåtidens mest intressanta undergroundproducenter som Masse, Embee, E-L, Weirdwolf och DJ Porter men också Arka och Erik L som precis hade bildat den idag legendariska duon Flyphonic, kända för sitt unika jazzsound. Men Beatmaestros var fortfarande på en underjordisk nivå och subkulturen var extremt smal. Nu är en ny samling som dokumenterat delar av dagens scen runt hörnet. Denna gång i en gate folded 2xLP vinyl med hela 30 svenska beatmakers. Duon bakom projektet är Mahan Noubarzadeh mer känd som rapparen och producenten Chad Bogus samt DJ:n och butiksägaren André Schierenbeck som tillsammans startade upp sitt skivbolag Shelta Records tidigare i år. André berättar vidare för mig om initiativet att starta eget skivbolag och ”Up North Trip”. – Att Shelta Records som skivbolag skulle bli av var bara en tidsfråga. Jag har alltid velat starta ett litet skivbolag och när jag fick Mahan med på tåget så var det bara att köra. När Shelta öppnade 2004 låg fokus just på importerade mixtapes från USA. Så nu har vi gått full circle med Shelta Records, vilket känns helt rätt. ”Up North Trip” är vår femte release på Shelta Records och nu vi ville göra något särskilt. Idéen var att bjuda in och inkludera svenska beatmakers som vi inspireras av och som i sin tur kunde få oss och de som lyssnar att öppna ögonen för ännu fler beatmakers. I dagens algoritmstyrda flöden är det inte heller alltid lätt att bryta genom. Så att ha 30 hungriga producenter som pushar plattan och skapar organisk trafik gör att vi verkligen kan nå ut med detta släpp. Vi har redan börjat jobba på en uppföljare, och som det ser ut kommer vi ha med ännu fler svenska beatmakers på den. Av de 30 producenter på skivan är endast en kvinna. Varför tror du att det fortfarande är så få kvinnor som producerar beats? – Beats me. I vår community var det uttalat att vi ville NR 6, 2021 | KINGSIZE MAGAZINE 57 ha med fler kvinnliga beatmakers redan från början. Vi hoppas att detta släpp kanske kan inspirera. Och med tanke på Funk-Viols vråltunga och flippade bidrag till ”Up North Trip” så vet vi att det finns mycket att hämta där ute. Om vi blickar utanför Sverige. Hur tycker du att svenska beatmakers står sig internationellt? – Mycket bra, så jävla mycket talang. Vissa medverkande på plattan som till exempel K Sluggah har bland annat proddat för stora namn som Westside Gunn och Conway. Det jag tycker sticker ut är att alla svenska beatmakers har olika styles. Vilket gör ”Up North Trip” till en ganska bred beat-samling rent genremässigt. Du har lo-fi, boom bap, post Dilla, broken beats... Det känns som att intresset för beats och instrumental hiphop vuxit de senare åren. Vad tror du att det beror på? – Instrumentala beats har ju den fördelen att de står för sig själva och är ofta mer dynamiska i sin uppbyggnad än klassiska hiphopinstrumentaler. Du behöver inte ha en crew av MCs kring dig som måste lägga raps för att ge din musik liv. Istället kan du sitta hemma själv eller i din studio och utvecklas med ditt skapande. Sen har självklart teknologin har gjort det enklare och billigare. Vi har beatmakers i vår community som proddar riktigt tunga grejer skapade på telefonen i appar som till exempel Koala. Planerat releasedatum för ”Up North Trip” på dubbelLP är 10 december och en volym 2 är redan under planering. 30 producenter medverkar på skivan, bland annat Max I Million, Rikard ”Skizz” Bizzi, Matt Large, Moose Dawa, Boukas, Skarp IV, Shanti Blanco och Gonza. WWW.KINGSIZEMAG.SE