Kingsize 1
#KingsizeKlassiker Tobias Carlsson JUICE ”Juice (
Original Soundtrack) (MCA) Releasedatum: 31 december 1991 Bästa låt / gäst / produktion: ”Know The Ledge” / - / ”Sex, Money, Murder” Tupac Shakurs första roll som skådespelare blev i Ernest R. Dickersons filmprojekt ”Juice”, med biopremiär i början av 1992. Handlingen kretsade kring fyra ungdomar i Harlem som gestaltades av Omar Epps, Jermaine Hopkins, Khalil Kain och Tupac. Filmen följde upp framgångar för liknande genrefilmer, som ”New Jack City” och ”Boyz N The Hood”, och fick förhållandevis goda recensioner. Soundtracket i fråga släpptes på nyårsafton 1991 och innehöll en blandad kompott av akter från båda kusterna inom hiphop och r&b. Naughty By Natures ”Uptown Anthem” anförde filmen, följt av Eric B. & Rakims ”Know The Ledge” från duons sista gemensamma albumprojekt ”Don’t Sweat The Technique”. Utöver dessa tungviktare bidrog även EPMD, Cypress Hill, Big Daddy Kane med flera. Lord Finesse ”Return Of The Funky Man” (Warner Bros. Records) Releasedatum: 11 februari 1992 Bästa låt / gäst / produktion: ”Fat For the 90s” / Percee P på “Yes You May” / ”I Like My Girls…” Efter att ha släppt debutalbumet 1990 så hade Lord Finesse till det andra albumprojektet dumpat partnern Mike Smooth. På det nya albumet tog han hjälp av Diamond D och Showbiz, som han snart skulle komma att bilda kollektivet Diggin In The Crates tillsammans med. Bakom micken visade Finesse upp sedvanlig skärpa med vasst flow, historieberättande och snygga flerstaviga rim. Det bjöds på ruskigt tunga gästverser av både A.G. och Percee P. Lyrical slaughter, så att säga. På det här albumprojektet började Finesse även producera beats på egen hand, vilket senare ledde fram att han landade beats på The Notorious BIG’s ”Ready To Die”. Under kommande år tog Finesse även Big L under sina vingar inför debutalbumet ”Lifestylez Ov Da Poor & Dangerous”. Boogie Down Productions ”Sex & Violence” (Jive Records) Releasedatum: 25 februari 1992 Bästa låt / gäst / produktion: ”Duck Down” / Freddie Foxx på ”Ruff” / ”Build & Destroy” Efter att ha släppt flera klassikeralbum under akronymen BDP, kom detta att det bli det sista projektet innan han gick över till artistnamnet KRS-One fullt ut. I vanlig ordning hade KRS fokus på politiska frågor, rasism, polisvåld samt fortsatt engagemang i Stop The Violence Movement. Bronx-legendaren drog sig knappast för att skapa rubriker och tog ställning på ”Build & Destroy”, med skarp kritik mot andra hiphopartisters vurmande för ”afrocentrism” under tidsperioden. Det tog inte slut där, utan KRS fortsatte att ifrågasätta ”fake muslims” på låten ”Like A Throttle”. Att predika rätt och fel är något som The Blastmaster gärna gjorde ofta och högljutt, med en självklarhet, närvaro och övertygelse som få MC:s någonsin kunnat mäta sig med. Redman “Muddy Waters” (Def Jam Recordings) Releasedatum: 10 december 1996 Bästa låt / gäst / produktion: ”Pick It Up” / Rockwilder på ”Case Closed” / ”Smoke Buddah” När Reggie Noble gav ut sin tredje platta var ansatsen klart inriktad på mer humor och energi, i kontrast till den något sömnigt funkiga ”Dare Iz A Darkside” från 1995. K-Solo gästade förtjänstfullt på första singeln ”It’s Like That”, och följdes senare upp av klassikerspåren ”Whateva Man” och ”Pick It Up”. Vid genomlyssningar till dags dato slås jag av den session-vajben som andas så mycket kreativitet och skapandeglädje. Min favoritskiva av Redman, utan tvekan. Efter frekvent lyssnade under våren 1997 hade jag även förmånen att se Redman live på Fryshuset i juli månad. En makalös spelning av en sann MC, i dess rätta bemärkelse. Minns även att jag och några vänner fick möjlighet att hänga ut med Pack Pistol Posse backstage. En oförglömlig afton. 60 KINGSIZE MAGAZINE | NR 6, 2021 Camp Lo ”Uptown Saturday Night” (Profile / Arista Records) Releasedatum: 28 januari 1997 Bästa låt / gäst / produktion: ”Luchini (This Is It)” / Jungle Brown på ”Nicy Barnes” / ”Black Nostaljack” Under 1996 började det surras och skrivas allt mer om Camp Lo, då singeln och musikvideon ”Coolie High” släpptes. Sonny Cheeba och Geechi Suede erbjöd rap med ett originellt och distinkt uttryck, över ett souligt och tillbakalutat sound som kom att bli Bronx-duons signum för åratal framöver. I samband med albumreleasen kom det definitiva genombrottet med singeln ”Luchini (This is It)”, där Ski Beatz förtjänstfullt flippade en Dynasty-sampling. Även om Camp Lo inte lyckades följa upp framgångarna så cementerade duon sin plats i hiphop-historien med debutskivan, något som befästes när jag såg gruppen live i Stockholm i slutet av 2000-talet. Trots ett flertal ”comeback”-album under årens lopp har duon sällan kunnat matcha fornstora dagars magi. Frankie Cutlass ”Politics & Bullshit” (Relativity Records) Releasedatum: 11 februari 1997 Bästa låt / gäst / produktion: ”The Cypher Pt. 3” / Big Daddy Kane på ”The Cypher Pt. 3” / ”Boriquas On Da Set Remix” Harlem-producenten och DJ-profilen Frankie Cutlass gjorde sig ett namn på klubbscenen i NYC under början av 90-talet, i The Flip Squad med Funkmaster Flex. Under årens lopp intresserade han sig alltmer för produktion och samarbetade med Biggie, Fat Joe och många andra. Juice Crew-återföreningen ”The Cypher Pt. 3” och ”Boriquas On Da Set” anförde detta albumprojekt, där han fick med stora namn som Redman, Busta Rhymes, Mobb Deep, Fat Joe, Smif-n-Wessun, Sadat X, Biz Markie, Craig G, Kool G Rap, M.O.P., Keith Murray, Heltah Skeltah och Lost Boyz. Därefter har han bidragit med musik till olika filmprojekt och arbetet bakom kulisserna har fortsatt. 2016 fick han bl.a. en ”platinum plaque” för att ha stått bakom DJ Khaled & Drake-singeln ”For Free”. 25 ÅR 30 ÅR WWW.KINGSIZEMAG.SE