Kingsize 1
umgicks han med punkare, skate-folk, graffare - n
ågot som gjorde att han insåg hur mycket gemensamt alla egentligen hade. - Alla peppade varandra och viljan att skapa nånting D.I.Y växte. Och hela mitt gäng i Kiruna var “straight edge” också vilket också var en stor positiv drivkraft till att göra kreativa saker istället för att supa som alla andra. Viktor Strand, eller Skarp V som artistnamnet lyder, började skapa musik och producera på Fl-Studio med föräldrarnas dator för ungefär tio år sedan. Året var 2011, och dubstep var allt han ville lära sig. Några år senare introducerades han för beatmakande på nästa nivå då han som fjortonåring fick en MPC2000xl och kom att inspireras av 1990-talets producentlegendarer som Pete Rock, Finesse, DJ Premier och många andra. Uppväxten i Kiruna präglades annars tidigt av ett slags identitetssökande, där hans närmaste krets av vänner ofta drogs till olika sub-kulturer. Redan vid 12 års ålder Under tonsårstiden kom Skarp V att spendera mycket tid i hemmastudion. Precis som många andra producenter i hiphopvärlden är han helt självlärd, och nyfikenheten är det som driver hans musikskapande. Det kreativa fokuset i tidiga tonåren resulterade redan 2018 i det starka debutalbumet med titeln “Eskapism”. Han var endast 16-17 år när skivan spelades in med Fridlyst-medlemmen Shanti Blanco i Malmö. Just kontakten med gruppen Fridlyst har kommit att bli viktigt i hans skapande, och livet i allmänhet, under senaste åren. Redan tidigt när trion började skapa surr på nätet, var Skarp V en av deras tidigaste supportrar på distans. - Jag var 13 år och fick via min nya internet-vän Marcus (Sodaboy) en länk på när Fridlyst, som då hette Eboniks, körde live. Jag skrev till dom direkt och frågade om det fanns en kassett, vilket sedan ledde till att jag och min bästa vän Mark reste till Västerås många gånger under åren och skapade musik tillsammans med dom. Idag är jag och Fridlyst goda vänner sen långt tillbaka, nu bor vi i Malmö och alla samarbeten sker naturligt. Hur ser din kreativa process ut? Samplingar känns som en viktig beståndsdel i ditt skapande. - Re-sample, re-sample och re-sample. Gillar utmaningen av att flippa och processera samples så att det är helt omöjligt att höra vart dom kommer ifrån originellt och sen spela egna instrument över det. Jag brukar också skapa egna kompositioner i syfte att sampla mig själv. Jag samarbetar även mycket med olika musiker, antingen att dom skickar material till mig som jag kan bearbeta eller att jag kommer med idéer som behöver spelas in. Den kreativa processen förändras ju dock hela tiden. Hur ser din studio-setup ut? - Jag jobbar i Logic Pro X för det mesta. Ett gäng analoga och digitala synthezisers och den gamla MPC:n är fortfarande kvar. Jag tycker det är skönt att använda sig av fysiska instrument även fast jag gör det mesta i datorn. Det gör jag på grund av ljudet och workflowet, men också för att bli limiterad. Det är därför jag fortfarande vill ha en sp1200 med 10 sekunders samplings-tid, man tvingas vara kreativ och utmana sig själv. Vad kan lyssnare förvänta sig framöver från Skarp V? - Just nu producerar jag ett album tillsammans med MC Hans från Fridlyst som vi jobbat på i lite mer än ett år nu. Jag gör även kontinuerligt samarbete med den bästa producenten jag känner, Candy Chyld. Vi gör mycket roliga saker ihop och framför allt internationella grejer. Det finns också massa andra projekt och samarbeten på g som jag är peppad på. NR 6, 2021 | KINGSIZE MAGAZINE 51 WWW.KINGSIZEMAG.SE