Kingsize 1
Partner: Fryshuset Meraki Sthlm FRYSHUSET OCH GRA
MMIS I NYTT SAMARBETE - FÖR ÖKAD INKLUDERING I MUSIKBRANSCHEN För att utveckla musikbranschen ur ett jämställdhets- och mångfaldsperspektiv har Grammis och Fryshuset ingått ett långsiktigt samarbete med support av Spotify, Live Nation och Musiksupporten. Under november togs det första steget: två inspirationsdagar på Fryshuset i Stockholm med fokus på att skapa mer gynnsamma förutsättningar för unga från underrepresenterade grupper att ta ett steg in i musikbranschen. – Fryshuset jobbar ständigt med att skapa förutsättningar för att alla unga ska ha samma möjligheter att hitta sin passion och förverkliga sina drömmar. Att vi kan fungera som en brygga mot viktiga aktörer inom musikindustrin, som i sin tur kan öppna dörrar som skapar hopp och framtidstro hos unga, känns fantastiskt, säger Anja Frey, chef Fryshuset Stockholm. I november genomfördes de första inspirationsdagarna på Fryshuset i Hammarby Sjöstad. 300 unga besökare fick möjlighet att möta branschen, lyssna till föreläsningar med artister som A36, Myra Granberg och Thomas Stenström, spela upp sin musik för A&Rs, och vara med i musikproduktion-workshops. Branschen fick även möjlighet att ta del av de senaste up´n´coming artisterna i slutet av varje dag. – Det värmer i hjärtat att se ungdomar och unga vuxna från olika kulturer komma samman under samma tak för en gemensam sak. Musik är språket som alla kan tala och att se branschen sträcka ut sina händer är något av det finaste jag sett, säger Daniel Luna, besökare under inspirationsdagarna på Fryshuset. Initiativet är en del av en större musiksatsning från Fryshuset, som fokuserar på att inkludera unga för att skapa nya musikplattformar som tar hänsyn till olika förutsättningar och behov. Genom nya mötesplatser, gränsöverskridande samarbeten anpassat för det nya unga musiksverige. Följ @grammisfryshuset och @fryshusetsthlm på Instagram för mer information.