Statliga insatser till kulturskolor 1
Statliga insatser till kulturskolor tagen för 201
9 års bidrag, Förordning (2018:1548). Denna upphörde dock att gälla när det inte fanns något bidrag att fördela.8 Förordningen som nu styr bidraget (Förordning (2019:470) om statsbidrag till kommuner som bedriver kulturskoleverksamhet) har ett bredare användningsområde jämfört med förordningen från 2015.9 Bidragets syfte är att främja den kommunala kulturskolans möjligheter att erbjuda barn och unga undervisning av hög kvalitet i kulturella och konstnärliga uttryckssätt. Syftet är också att främja den kommunala kulturskolans möjligheter att erbjuda såväl fördjupning som bredd i undervisningen med utgångspunkt i vars och ens särskilda förutsättningar. Kommuner får följaktligen ansöka om statsbidrag för att främja kvaliteten i kulturskolans undervisning, utveckla kulturskolans bredd likaväl som fördjupning och i möjligaste mån individanpassa undervisningen. Vidare slår förordningen fast sex motiv för att en kommun kan få del av bidraget. Kommunen kan med bidraget 1. bredda och utveckla kulturskolans utbud, 2. erbjuda elever möjligheter till fördjupad undervisning, 3. genomföra särskilda insatser för att nå nya målgrupper, 4. genomföra särskilda insatser för barn och unga med funktionsnedsättning, 5. genomföra satsningar för att stärka kulturskoleverksamhet i områden med socioekonomiska utmaningar eller i glesbygd, eller 6. på annat sätt bidra till att uppfylla syftet med statsbidraget. En kommun kan också ansöka om kulturskolebidrag för att sänka elevavgiften under förutsättning av att kulturskolan tidigare har genomfört /(fördyrande) kvalitetshöjande åtgärder. Ny tilldelningsmodell provas ut Erfarenheterna från 2019 års förkortade bidragsomgång har lett till att en ny modell för bedömning av ansökningarna prövades ut inför fördelningen 2020. Det nya sättet att prioritera mellan ansökningar består i korthet av att alla kvalificerade sökanden garanteras ett grundbelopp som bland annat baseras på antal barn och unga i kommunen. Resterande bidrag fördelas sedan utifrån kriterier som speglar hur kommunerna jobbat strukturerat och systematiskt för att utveckla verksamheten i enlighet med förordningens syften. Kulturrådet gör en sammanvägd bedömning och prioriterar ansökningar som förbättrar barn och ungas möjlighet att delta i verksamheten. Ansökningar som innehåller en eller flera av nedanstående punkter delar sedan på återstående medel. Prioritet ges ansökningar som • visar på en analys av kulturskolans behov av utveckling i relation till målgruppen, • innehåller tydliga och avgränsade målgrupper som också ges möjlighet att vara delaktiga i planeringen av insatserna, • visar på tillgång till kompetens för insatsernas genomförande, 8. Förordning (2018:1548) beslutades 2018-08-30 och upphävdes 2019-02-01. 9. Förordning (2015:998) om statsbidrag till kommuner som bedriver musikoch kulturskoleverksamhet. 12/17