Statliga insatser till kulturskolor 1
Statliga insatser till kulturskolor Deras roll bl
ir att utforma mötesplatsen utifrån de behov som finns. Kulturskolecentrum ser de pedagogiska utbildningspaketen som universiteten och högskolorna tar fram som en permanent satsning. Informationsinsatserna som centret har utvecklat inom ramen för Kulturskoleklivet under 2019 fortsätter 2020, men upphör därefter. Samlad bedömning av arbetet med Kulturskoleklivet och dess resultat Kartläggningen av kulturskolans kompetensbehov har legat till grund för de informationsinsatser som genomförts under 2019. Tillsammans med UHR har Kulturrådet genomfört två annonskampanjer i sociala medier för att inspirera och informera om möjligheten att komplettera sin konstnärliga kompetens med utbildning i pedagogik för kulturskolan. Insatsen har resulterat i 33 000 besök på www.studera.nu/kulturskola, varav 13 500 användare har tagit del av filmer och/eller gått vidare till Antagning.se och andra högskolors webbplatser. Vår bedömning är att insatserna dels skapat en medvetenhet om utbudet av befintliga och nya utbildningar (utvecklade inom ramen för Kulturskoleklivet), dels skapat ett engagemang för kulturskolan bland verksamma pedagoger och gruppen konstnärer. Resultatet från kartläggningen är också utgångspunkt för det nationella nätverk vi startat under 2019 där företrädare för kulturskolan, utbildningsanordnare, konstnärsorganisationer och arbetsmarknadens parter kan stärka dialogen och samverkan kring en fortsatt utveckling av relevanta utbildningar och andra gemensamma frågor. Under 2019 har vi också inlett dialoger med regioner och utbildningsanordnare med syftet att under 2020 genomföra regionala nätverksträffar om kulturskolans kompetensbehov och vilka möjligheter till samverkan som finns mellan kulturskolan, olika utbildningsanordnare och kulturlivet i stort. Framåtblickande reflektioner Också när det handlar om kulturskolans kompetensförsörjning, är det flera steg som behöver komma på plats för att behoven ska lösas. Lärosäten behöver ta fram relevanta utbildningspaket och alla intresserade och potentiella sökanden informeras om att utbildningarna finns. Men det stora steget är att se till att de som vill utbilda sig får praktiska och ekonomiska möjligheter att genomföra utbildningen, antingen det rör en kortare påbyggnadsmodul eller ett längre studium på halv- eller kvartsfart. Kulturskolecentrum kommer även här följa utvecklingen genom kontakter med berörda aktörer i nätverken nationellt och genom de regionala mötesplatserna. 16/17