Statliga insatser till kulturskolor 1
Statliga insatser till kulturskolor Kulturskolekl
ivet: behovskartläggning, informationsinsatser och nätverk Uppdraget Enligt ett särskilt regeringsbeslut 2018 (U2018/00410/UH) ska Kulturrådet och UHR under 2018– 2020 kartlägga behovet av, och informera om, högskoleutbildning av relevans för den kommunala kulturskolan. I uppdraget ingår också att samordna fortsatt dialog mellan lärosäten och avnämare. Kulturrådets insatser inom Kulturskoleklivet är kartläggningen av kulturskolornas kompetensförsörjningsbehov som framgår av rapporten Kulturskola i rörelse, produktion och spridning av informationsmaterial om nya högskoleutbildningar samt initiering av nätverk och regionala mötesplatser för lärosäten, kulturskolor och dessas huvudmän och andra relevanta parter. Kartläggning av kompetensbehov Kulturrådets kartläggning av kulturskolornas behov av pedagogisk kompetens överlämnades till Regeringskansliet i en slutrapport den 20 mars 2019. Kartläggningen har kommunicerats till bland andra kulturskolorna, SKR, utbildningsanordnare och konstnärsorganisationer. Kartläggningen ligger till grund för lärosätens arbete med påbyggnadsutbildningar och Kulturskolecentrums samordning av dialogen mellan kulturskolor, huvudmän och lärosäten. Kulturrådets kartläggning av behovet av kulturskolerelevant högskoleutbildning10 visar att kulturskoleverksamheterna inom de närmsta tre åren har behov av att tillgodose kompetens till flera olika ämnen. Den visar också att kompetensbehoven på både kort och lång sikt påverkas av externa faktorer och av kulturskolans självbild. Bland de gemensamma kompetensbehov som lyfts är pedagogisk kompetens anpassad för kulturskolans specifika verksamhet och förutsättningar, kompetens att arbeta i gruppbaserad och öppen verksamhet samt förstärkt specialpedagogisk kompetens. Den samlade analysen har vidare visat på ett behov som relaterar till kulturskolans framtida roll och funktion. Kulturskolan befinner sig i en förändringsprocess och för att kunna bemöta och hantera ändringar krävs ökad kompetens inom ledning och styrning. Verksamheterna uttrycker ett behov av kompetens i verksamhetsutveckling och efterfrågar också kompetens för att nå nya målgrupper. Verksamheterna efterfrågar överlag en hög kompetensnivå hos sina pedagoger men beroende på ämne, kommunens storlek och geografiska avstånd får man ofta kompromissa. En av studiens slutsatser är att kompetensbehoven skiljer sig något mellan stad och land. Verksamheter i storstäder och storstadsnära kommuner uttrycker behov till fler ämnen än övriga verksamheter. Storstadskommunerna särskiljer sig också vad gäller sina utvecklingsbehov gällande pedagogisk kompetens. De efterfrågar i högre utsträckning mer specifik pedagogisk kompetens, medan övriga oftare efterfrågar en både konstnärligt och pedagogiskt bred kompetens. Metoderna för kompetensförsörjning som kulturskolorna ser som relevanta är både nyrekrytering och fortbildning. Storstadskommuner är överlag mer positiva till möjligheten att tillgodose sitt kompetensbehov genom nyrekrytering medan mindre kommuner i högre utsträckning framhåller fortbildning eller andra metoder som bättre sätt. 10. Kulturrådet: Kulturskola i rörelse. Kartläggning av kulturskolans kompetensbehov. Slutrapport 2019. 14/17