Statliga insatser till kulturskolor 1
Statliga insatser till kulturskolor svenska delta
gare har utarbetat kunskapsöversikten över kulturskolerelaterad forskning i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Intentionen med projektet har varit att kartlägga vilka teman som berörs och visa bredden av olika perspektiv i den samlade nordiska forskningen. Forskningsrapporten ger en systematiserad förteckning över all forskningslitteratur där kulturskola är forskningsobjekt samt över ämnesrelevant forskning som omtalar kulturskolan. Materialet presenteras under rubrikerna professionsrelaterad didaktik eller metodik, historiska perspektiv på kulturskolan, samarbete skola – grundskola, policy och politik, struktur och ledning, inkludering och demokrati samt elevers och vårdnadshavares medverkan. Samlat och spridit kunskap genom webben och i nyhetsbrev Information om kulturskolefrågor har samlats under en egen flik på Kulturrådets webbplats: https:// www.kulturradet.se/kulturskolecentrum/. Under 2019 har Kulturrådets webbfunkt-ion utvecklats och Kulturskolecentrums sidor på webben lanserades den 3 juni 2019. På Kulturskolecentrums webb informeras brett om teman och frågor som rör kulturskolan. Webben innehåller praktisk information om kulturskolebidraget och presentationer av nya arbetssätt som kulturskolor provat i praktiken med kontaktuppgifter till personer som vet mera om de olika projekten. Kulturskolecentrums egna kartläggningar och kunskapsunderlag samt aktuell forskning från andra finns samlat. All information är organiserad utifrån sex teman; – breddat utbud, verksamhetsutveckling, nya målgrupper, pedagogik, samverkan och tillgänglighet. Kulturskolecentrum använder också nyhetsbrev och sociala media för att informera om verksamheten. Information om webben har spridits i dessa kanaler samt på konferenser och i möten. Utvecklings- och kompetensbehov har kartlagts Två kartläggningar togs fram under Kulturskolecentrums första verksamma år; av kulturskolornas utvecklings- respektive kompetensbehov. De samlade utvecklingsbehoven presenteras i en pm: Kulturskolecentrum utvecklar stöd till landets kulturskolor samt rapporterna Kulturskolan i rörelse samt Kulturskolornas behov av stöd. Kartläggningarna har legat till grund för utvecklingen av Kulturskolecentrums stödjande insatser för kulturskolorna och deras huvudmän. Kartläggningen av utvecklingsbehoven avslutades våren 2019. Den visar att kulturskolorna står inför olika utmaningar och inte har samma behov av stöd. Behovet skiljer sig till följd av olika förutsättningar vad gäller elevunderlag, resurser, kompetensförsörjning och styrning. Men samtliga kulturskolor uttrycker ett generellt behov av att nå nya målgrupper, utveckla nya arbetsformer och utveckla verksamheten med nya ämnen eller också nya sätt att organisera kulturskolans verksamhet. Kartläggningen av kompetensbehoven gjordes inom ramen för Kulturskoleklivet, den statliga satsningen för att stärka kulturskolornas kompetensförsörjning. Den gav insikt om att kulturskolan är i behov av att anställa personal men även att den befintliga personalen behöver kompetensutveckling. Vidare konstaterades att kulturskolans chefer kan behöva stöd i att leda förändringsarbete. För att öka användbarheten av kunskapsunderlagen som Kulturskolecentrum ansvarar för, har en av rapporterna kompletterats med frågor för diskussion. Syftet är att förenkla kunskapsspridning och sänka trösklarna för att rapporterna faktiskt kommer till användning, i kulturskolornas utvecklingsarbete, på planeringsdagar, inför strategidiskussioner och möten med huvudmännen. Lärandeexempel från kulturskolorna för inspiration Genom webben sprider Kulturskolecentrum goda exempel på hur kulturskolor utvecklar sin verksamhet. Redovisningarna av kulturskolebidraget är en viktig källa för att hitta de lyckade projekten. 7/17