Statliga insatser till kulturskolor 1
Statliga insatser till kulturskolor Inledning Kul
turskolecentrum, med uppdrag att samordna och stödja den kommunala musikskolan, inrättades våren 2018 och har sedan arbetat brett med att genomföra uppdraget. Centret har en nära kontakt med kulturskolorna men också med lärosäten, kulturskolornas huvudmän och andra myndigheter. Kulturskolecentrum utvecklar och sprider kunskap om kulturskoleverksamhet. Bland annat har centret kartlagt kulturskolornas kompetens- och utvecklingsbehov och bidragit till att kartlägga kulturskolerelevant forskning i hela Norden. Löpande utvecklas statistik om kulturskolor och erfarenheter och exempel från kulturskolor som utvecklar sin verksamhet samlas in. Kommunikation och spridning av forskning, goda exempel och faktaunderlag är prioriterade uppgifter för centret. Genom samverkan med andra aktörer har Kulturskolecentrum kunnat utveckla stödet till kulturskolorna med underlag och inspel som är förankrade i flera sektorer. I denna rapport redovisas närmare hur Kulturrådet, genom Kulturskolecentrum, har arbetat med de statliga insatserna till kommunala kulturskolor och vilka resultat som arbetet lett till. Uppdraget att inrätta ett kulturskolecentrum tilldelades Kulturrådet i regleringsbrevet för 2018, och uppföljningen behandlar arbetet efter att centret bildades. Bakgrund Statens stöd till kulturskolan är tredelat, och består av stöd till nationell samordning (Kulturskolecentrum), ett bidrag för utveckling av kulturskolornas verksamhet (kulturskolebidraget) samt stöd till förbättrad kompetensförsörjning (Kulturskoleklivet). Satsningarna grundar sig på utredningen av kulturskolan (SOU 2016:69 En inkluderade kulturskola på egen grund) och den påföljande propositionen ”En kommunal kulturskola för framtiden – en strategi för de statliga insatserna” (prop. 2017/18:164). I propositionen fastställs målet för de samlade statliga insatserna. Insatserna ska ”främja kulturskolans möjligheter att erbjuda barn och unga undervisning av hög kvalitet i kulturella och konstnärliga uttryckssätt, liksom möjligheterna till såväl fördjupning som bredd i undervisningen med utgångspunkt i vars och ens särskilda förutsättningar.” Avgränsning Uppföljningens tidsmässiga avgränsning är perioden 2018–2019. Kulturskolecentrum och stödet till förbättrad kompetensförsörjning, Kulturskoleklivet, beskrivs från dessa insatsers tillkomst fram till och med 2019. Kulturskolebidraget som mellan 2016–2018 tilldelades utifrån Förordning (2015:998) om statsbidrag till kommuner som bedriver musik- och kulturskoleverksamhet, har redovisats i särskilt ordning. Arbetet med kulturskolebidraget år 2018 och 2019 kommer därför i denna rapport bara beskrivas översiktligt. Läsanvisning Kulturskolecentrums verksamhet avseende kunskapsutveckling, erfarenhetsutbyte, samverkan, uppföljning och statistik behandlas i nästkommande kapitel. I kapitlet om Kulturskoleklivet beskrivs kulturskolornas kompetensbehov och hur Kulturskolecentrum medverkat till att kartlägga och möta behoven och i slutkapitlet beskrivs arbetet med ekonomiska bidrag till kommunala kulturskolor. I var och en av kapitlen sammanfattas och bedöms nuläget avseende resultaten hittills. 4/17