Statliga insatser till kulturskolor 1
Statliga insatser till kulturskolor När Kultursko
lecentrum hittat exempel på lyckade projekt har centrets kommunikatör sammanställt kulturskolornas erfarenheter så detaljerat att så väl projektidén som arbetsformerna kan kopieras av kulturskolor som så önskar. Till varje exempel finns även kontaktuppgifter till personer som arbetat med projekten. Utvecklat och formaliserat samverkan med myndigheter och andra aktörer Kulturskolecentrum ska enligt uppdraget i regleringsbrevet samverka med berörda aktörer i frågor som rör den kommunala kulturskolan och inhämta kunskap och erfarenheter från Statens skolverk. Centret tecknade 2018 avtal om samarbete med Skolverket och har under 2019 formaliserat samarbetet med Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM. Syftet är att stödja kulturskolorna så att de bättre ska kunna ta sig an uppgiften att utveckla och erbjuda funktionsnedsatta barn och unga aktiviteter i kulturskolans regi. För att stärka det ömsesidiga informationsutbytet mellan staten och aktörer som företräder olika intressen på kulturskolans område träffar företrädare för Kulturskolecentrum regelbundet arbetsgivarorganisationen SKR och kulturskolornas intresseorganisation Kulturskolerådet. Kulturskolecentrum har också regelbunden kontakt med MUCF, Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor. Vi har också kontakt med konstnärsorganisationer, Sveriges Orkesterförbund samt andra föreningar på nationell nivå om frågor av gemensamt intresse. Dessa kontakter är dock inte formaliserade genom samverkansavtal. Samlad bedömning av genomfört arbete hittills Kulturskolecentrum inrättades våren 2018 och har under 2018 och 2019 tagit fram flera kunskapsunderlag, utvecklat statistiken och etablerat ett varierat och relevant kontaktnät där kulturskolor, huvudmannaföreträdare och tunga kunskapsproducenter ingår. Kulturskolecentrum är synlig på Kulturrådets webb och tillgängliga genom besök på regionala träffar, via mejl och telefon. Vi har kartlagt och informerat brett om kulturskolornas utmaningar. Kunskaperna om kulturskolornas mycket olika förutsättningar, utvecklingsmål och stödbehov har förmedlats till kulturskolorna, huvudmannaföreträdare och politiker och bildar en solid grund för Kulturskolecentrums främjande insatser. Statistiken visar sig vara ett mycket användbart verktyg som kulturskolorna, huvudmännen och nationella aktörer uttrycker uppskattning över. Särskilt sökfunktionerna uppskattas. Tillförlitligheten i statistiska uppgifter har ökat genom att SCB har samlat in personnummer om deltagarna. Data på individnivå har kraftigt förbättrat möjligheterna till analyser av kulturskolans resultat och utmaningar. Genom en utvecklad statistik får kulturskolorna bättre möjlighet att jämföra sig med andra men också verktyg för att identifiera egna utvecklingsområden. Statistiken blir en del av underlaget för kulturskolors strategiska utvecklingsarbete. Centret har i enlighet med målen för de statliga satsningarna på kulturskolan inriktat arbetet på att stödja kulturskolor att nå nya målgrupper. Steg på vägen för kulturskolorna har varit att bli bättre på att identifiera vilka de inte når och formulera vilka deras prioriterade målgrupper är. Kulturskolecentrum svarar på behoven genom att tillhandahålla underlag om underrepresenterade målgrupper och ge exempel på hur kulturskolor har nått ut till dessa. 8/17