Statliga insatser till kulturskolor 1
Statliga insatser till kulturskolor Kulturskolece
ntrum erbjuder plattform för erfarenhetsutbyte Kulturskolorna har olika behov av stödjande insatser. Att samla och dela erfarenheter är ett av Kulturskolecentrums uppdrag. Centret har samlat och spridit erfarenheter genom träffar och regionala besök. Kulturskolewebben är ändå den viktigaste plattformen för erfarenhetsutbytet genom att kulturskolor där kan ta del av goda exempel och andras projekterfarenheter från arbetet med att nå nya målgrupper, arbeta i andra former, vidga sitt utbud, samverka om elevutbyte över kommungränsen eller också tipsas om fördjupningskurser inom dans, instrument eller digitalt skapande. Också konferensarrangemangen, både det egna och andras, har varit välbesökta och fungerar som arenor där kunskap inhämtas och delas. Kulturskolecentrum samlar och utvecklar kunskap om kulturskolan Kunskapen om kulturskolan utvecklas genom kartläggningar, uppföljningar och forskning. Kulturskolecentrum tog fram fyra större rapporter under 2019 (Kulturskola i rörelse, Kulturskolans utvecklingsoch kompetensbehov, Kulturskola i siffror, Kulturskolerelatert forskning i Norden. Sistnämnda delfinansierades av centret). Flera kartläggningar är i skrivande stund under arbete, bland annat av samverkan med skolan och om användningen av bidraget 2016–18. Resultatet av kulturskolecentrums insatser inom kunskapsspridning är att kännedomen om kulturskolecentrums uppdrag, om webben och dess innehåll är ökande. Kulturrådet samlar också statistik om användningen av webben. Samtidigt konstaterar vi att användningen av materialet skulle kunna öka. Genom att komplettera rapporter och annat underlag med självstudiefrågor har centret underlättat för en mer aktiv användning av rapporter och kartläggningar. Vi konstaterar att det inte räcker att tillgängliggöra information, – en levande dialog kräver andra insatser. Också inom kulturskolan kan steget vara mycket långt mellan att veta var kunskapen finns till att faktiskt använda nya kunskaper i planering, genomförande och utveckling av verksamheten. Formaliserade kontakter etablerats med myndigheterna SPSM och Skolverket samt med SKR Kulturrådet har etablerat en formaliserad samverkan med Skolverket och SPSM. Med Skolverket har vi under 2019 arbetat med flera frågor av gemensamt intresse. Samarbetet tog tid att få till stånd och vår bedömning är att det fortfarande finns ett stort behov av att utveckla kunskapen om skolans och kulturskolans olika mål och förutsättningar hos båda parter. Samverkan med SKR:s kansli är god men kontakterna till regionföreträdare (inte bara kommunala huvudmannaföreträdare) är ett område att utveckla vidare. Framåtblickande reflektioner Ett område som kommer att ges mer uppmärksamhet framgent är frågor om fördjupning/spetsutbildning. Också arbetet med att samla funktionshindrade barn och ungas erfarenheter från kulturskolan kommer att uppmärksammas mera från centrets sida. Arbetet för att nå nya målgrupper fortsätter vara prioriterat då det är ett uttalat utvecklingsområde för kulturskolorna. Andra utvecklingsområden framgent, och som även tas upp i vår undersökning av kulturskolornas utvecklingsbehov, är att utveckla stödet till kulturskolornas arbete med behovs- och målgruppsanalys, systematiskt kvalitetsarbete samt att medverka till att öka engagemanget från huvudmannen avseende mål- och resultatstyrning. 9/17