Statliga insatser till kulturskolor 1
Statliga insatser till kulturskolor Utvecklat sta
tistiken om kulturskolan En viktig del av Kulturskolecentrums uppdrag är att stödja den kommunala kulturskolan genom att utveckla statistik och uppföljning. Syftet med att samla in statistik om kulturskolornas verksamhet är att följa utvecklingen över tid och underlätta för kommuner och regioner att göra jämförelser sinsemellan. Ett problem med den statistik om kulturskolornas verksamhet som fanns innan Kulturskolecentrum bildades, var bristen på tydliga definitioner. Underlagen var därmed osäkra och svåra att jämföra. Kulturrådet tog i samband med inrättandet av Kulturskolecentrum 2018 över statistikuppdraget från Sveriges Kulturskoleråd. Under hösten 2018 arbetades den nya statistikinsamlingen fram i dialog med bland andra Kulturskolerådet och Sveriges kommuner och regioner. Med start 2019 samlar Statistiska centralbyrån (SCB) in statistiken på uppdrag av Kulturskolecentrum.4 Insamlingen består av två delar: • En webbenkät med frågor om organisation, elever och kurser, kösystem, publika evenemang samt uppdragsverksamhet. • En lista med personnummer på samtliga elever som deltagit i den frivilliga kulturskoleverksamheten under året. Genom uppdraget till SCB har kulturskolestatistiken utvecklats både vad gäller tillförlighet och omfattning. I insamlingen av 2018 års statistik besvarade 247 av de totalt 285 kommunerna som hade kulturskola webbenkäten, vilket ger en svarsfrekvens på 87 procent. Svarsfrekvensen för inlämningen av personnummerlistor var 51 procent, där 144 kommuner av 285 lämnade in sådana listor. Statistiken har publicerats i en tryckt rapport, Kulturskolan i siffror, samt på Kulturrådets webbplats.5 På webbplatsen finns samtliga uppgifter per kommun och för riket. Där finns också, där så är möjligt, även genomsnitt per region. I ett sökverktyg publiceras utvalda variabler och i Excelfiler på Kulturrådets webb publiceras samtliga variabler. Kulturskolestatistiken publiceras även i Kolada, en statistiktjänst från RKA, Rådet för främjande av kommunala analyser.6 Syftet med att komplettera datainsamlingen med personnummer på deltagande elever är att kunna följa kulturskolans utveckling på mer detaljerad nivå. Personnummerbaserad statistik ger kulturskolan bättre kunskap om verksamheten. SCB har samkört personnummeruppgifterna med uppgifter från SCB:s register för att möjliggöra analys av mångfald och socioekonomisk bakgrund hos kulturskolornas deltagare. Analysvariablerna utifrån personnumret är kön och ålder. De registervariabler som läggs på är kommun, utländsk/svensk bakgrund och föräldrars utbildningsnivå. Resultatet presenteras som antal unika elever och redovisas utifrån kön, åldersgrupp, utlandsfödd/utländsk bakgrund, nyinvandrad och föräldrarnas utbildningsnivå. Finansierat och publicerat en forskningsöversikt Kulturskolecentrum har varit medfinansiär av en nordisk rapport om forskning om kulturskolor i Norden. Norsk kulturskoleråd initierade arbetet och en arbetsgrupp med norska, danska, finska och 4. SCB är personuppgiftsansvarig för den behandling av personuppgifter som SCB gjort i undersökningen, och uppgifter om enskilda skyddas av sekretess enligt 24 kap. 8 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). 5. https://www.kulturradet.se/kulturskolecentrum/statistik/ 6. https://www.kolada.se/index.php?_p=index 6/17