AMES 1
Söderköpings brunn satsar på en väl utvecklad Spa
-avdelning med alla de attraktioner som behövs för att attrahera den ”krävande” målgruppen. TAKPOOL KOMMER ATT GE FART I SÖDERKÖPINGS BRUNN Söderköpings brunn startade sin Spa-avdelning för 15 år sedan och då var man en av de första i landet med denna satsning. Mycket har hänt sedan dess och kraven i dag är mycket höga. Det ska vara olika sorters bastu, varma och kalla bad, fotbad och behandlingar. Konkurrensen har hårdnat. En satsning på en takpool på Söderköpings brunns byggnad är därför ett sätt att åter positionera sig som en av ledarna i branschen. TEXT: PER ODDMAN FOTO: BJÖRN LISINSKI N y hotelldirektör för Söderköpings brunn är Markus Höglund som närmast kommer från Vadstena Klosterhotell där han arbetade som marknadschef. I september beräknas bygget av takpoolen starta om alla planer går i lås och då ta ett år. Det handlar om bygglov och praktiska detaljer som måste lösas. – Vi letar efter en byggfirma som kan ta sig an uppgiften. Det måste vara någon som man verkligen kan lita på inför ett sådant här bygge, anser Markus Höglund, hotelldirektör på Söderköpings brunn. Framtiden ser ljus ut för Söderköpings brunn och man satsar på en väl utvecklad Spa-avdelning med alla de attraktioner som behövs för att attrahera den krävande målgruppen. I Tyskland finns gigantiska Spa-anläggningar i jämförelse med Sverige, och det finns en stor potential för branschen att växa i här. – Det är vår höga levnadsstandard med kaklade badrum, bubbelbadkar och pool som gör att vi ställer höga krav på våra Spa-vistelser. Kunden är i dag också mycket berest, kan ha besökt flera spaanläggningar och har tagit reda på fakta före besöket hos oss, säger Markus Höglund. I vårt land finns en enorm potential att utveckla turistnäringen. Det handlar om samarbete mellan till exempel affärer, bensinmackar, hotell, myndigheter och utbyggnad av service. – I Sverige är vi lite hemmablinda. Vårt land är vackert. Jag tänker främst på Östergötland med till exempel Vadstena och Söderköping som erbjuder 12 en genuin miljö från 1300-talet. Det är något som turister från utlandet uppskattar enormt, anser Markus Höglund. DIGITAL PUBLICITET NÅR MÅNGA. I dag har den digitala informationen exploderat i och med internet och de sociala medierna. Tripadvisor är till exempel en stor aktör som låter besökare av hotell göra recensioner som konsekvenser för ett hotell. – Det här ställer stora krav på oss som arbetar i branschen. Våra tjänster blir transparenta och det blir lite utrymme för att göra fel. Det är jobbigt samtidigt som det är utmanande och roligt, säger Markus Höglund. Den stora utmaningen inom marknadsföring för turistnäringen är att lära sig de nya tekniska redskapen inom digital marknadsföring. När man väl har lärt sig hur redskapen fungerar, öppnar sig en helt ny värld. – Om cirka två procent klickar vidare på vår internetannons så är jag nöjd. Det handlar om att man här kan målgruppstyra sin marknadsföring. Jag når färre men de är å andra sidan riktigt intresserade och i min målgrupp, berättar Markus Höglund. ”Kunden är i dag också mycket berest och kan ha besökt flera Spa-anläggningar” Markus Höglund, hotelldirektör Söderköpings brunn. sedan kan värderas av nya resenärer. Gästen kan exempelvis publicera en bild där det är dåligt städat på ett hotellrum och det kan få förödande MATEN GÖR HOTELLUPPLEVELSEN. Fortfarande är det så enkelt att maten är pricken över i när det gäller själva upplevelsen av vistelsen. I dagens utbud av mat från fjärran platser satsar Söderköpings brunn på traditionell svensk husmanskost. – Vi är kunniga i att endast köpa in de bästa råvarorna och är noga med att berätta om till exempel var fisken vi serverar har sitt ursprung. Vi står för klassisk festmat som till exempel oxfilémedaljonger med kryddsmör & Västerbottengratinerad bakpotatis samt baconfrästa primörer, säger Markus Höglund. EN EGEN NISCH. På Söderköpings brunn har man hittat en nisch genom bröllop, födelsedagar, studentmiddagar och fester. Utemiljön med deras brunnssalong från 1700-talet är fantastisk och är Söderköpings egen kulturscen. Här håller man vårkonserter, teater, studentbaler eller bröllop. PAKETLÖSNINGAR. Söderköpings brunn erbjuder ett antal paketlösningar med färdiga koncept som passar den mest kräsne gästen. Det är till exempel golfpaket, cykelpaket och Kolmårdspaket. Nu vill man locka till sig barnfamiljerna. TAR HAND OM GÄSTEN. På Söderköping brunn står gästen i fokus. Man är ett litet lokalt företag som tror på service som ett hantverk och det handlar om ett genuint värdskap där man är lyhörd för gästens önskningar. Alla anställda har lång erfarenhet i branschen och personalomsättningen är mycket liten. – Jag tror på ett ledarskap som närvarande, lyssnande och empatisk. Jag vill skapa trygghet för mina anställda och stötta dem både psykiskt och praktiskt som rådgivare. Det här tror jag smittar av sig och ger i slutänden en bra kommunikation med gästen, berättar Markus Höglund. BYGGER AKVEDUKT. Byggandet av en akvedukt för Göta kanal, med beräknad byggstart 2020, är en viktig satsning för Söderköping och Söderköpings brunn. Det gör att man slipper framförallt stopp i trafiken som det är i dag med broöppning. – Viktigt är då att kommunen gör en attraktiv infart till staden, säger Markus Höglund. n