AMES 1
KOLMÅRDEN VILL LOCKA EN NY MÅLGRUPP Under 2015 fi
rade Kolmårdens djurpark 50-årsjubileum med nya Bamses värld och en 40-procentig ökning ända till 720 000 besökare. Årets premiär av den häftiga berg- och dalbanan Wildfire ska locka en ny målgrupp – genom nya världsunika upplevelser ska parken passera en miljon besökare årligen 2020. NÄR KOLMÅRDENS DJURPARK slog upp sina portar första gången 1965 var det enbart djuren som stod i fokus. 51 år senare är djuren fortfarande det viktigaste - men för att kunna attrahera flera besökare och fortsätta att utvecklas som upplevelsedestination krävs mer att locka med än enbart exempelvis elefanter, tigrar, lejon, björnar, giraffer och delfiner. – Vi var trygga i vår affärsmodell och drog mellan 450 000 och 500 000 gäster till parken varje år. Men vi tjänade inga pengar på det och var tvungna att hitta på något för att kunna fortsätta vara en av världens bästa djurparker. Då fanns två val – gasa eller förvalta. Med Park & Resorts som nya ägare bestämde vi oss för att gasa fullt ut, berättar marknadschefen Mattias Zingmark. EFTER TIGER WORLD kom Marine World med premiär för en lite större åkattraktion i form av berg- och dalbanan Delfinexpressen – och 2011 invigdes den dittills satsningen i parkens historia: linbanan Safari, över 2,6 km lång med en underbar utsikt. Sedan satsade man 85 miljoner kronor på att inför 50-årsjubiluemet i fjol bygga nya Bamses värld – med bland annat fyra åkattraktioner. Något som blev en enorm succé – och ökade antalet besökare med hela 40 procent ända till ungefär 720 000 stycken. Parken gjorde för första gången en stor vinst med cirka 100 miljoner före avskrivningar. – Det var en fantastisk sommar för vår del – Bamses värld gjorde att vi lockade allt fler besökare från hela landet. Med våra tillväxtplaner kan vi fortsätta drömmen att nå över en miljon gäster årligen från 2020. Det som är otroligt bra är att ägarna aldrig tar 24 ut en krona i vinst, utan allt går tillbaka för att utveckla verksamheten. DEN HÄR SÄSONGEN presenterar Kolmårdens djurpark ytterligare tre nyheter – framför allt den häftiga berg- och dalbanan Wildfire. Monsteråket i trä är 1 300 meter lång, har en höjdskillnad på 50 meter, en fallvinkel på 83 grader och en topphastighet på 113 km/h. Den kostade ungefär 135 miljoner kronor att bygga. – Det är Europas snabbaste bergoch dalbana, framhåller Mattias. Tack vare den kommer vi att kunna få hit en ny målgrupp – tonåringarna. Och vi tror att de tar en hel del beslut i familjerna. I Wildfire har vi skapat mer än en attraktion. Dels för att den är världens bästa berg- och dalbana i trä, men också för att den designmässigt tar tillvara på vår fantastiska miljö. MEN ATT KUNNA GENOMFÖRA den enorma satsningen har inte varit enkelt. En process mot byggplanerna drevs av en grupp privatpersoner. Domen i mark- och miljödomstolen var visserligen till Kolmårdens fördel, men det överklagades till mark- och miljööverdomstolen och i skrivande stund är inget beslut taget. Nytt för i år är även karusellen Skalmans Luftballonger i Bamses värld, samt Nya Barnens Lantgård. – Vi har byggt ett helt nytt område i härlig lantgårdsmiljö där Bamses värld låg tidigare. Ytan är betydligt större än tidigare och antalet djur fler. Gästerna kan se hur tama djur lever och sköts om. Precis som när det gäller Bamses värld har vi byggt den för att öka relevansen i vår befintliga målgrupp – det vill säga barnfamiljer med barn mellan två och åtta år gamla. Mattias Zingmark, Marknadschef. TEXT: Berg- och dalbanan - Wildfire. JOAKIM LÖWING FOTO: VEKOMA/KOLMÅRDEN RICKARD MONÉUS/KOLMÅRDEN Ända fram till 1997 var Norrköpings kommun ägare, hur är relationen mellan er i dag? – Fantastiskt bra. Djurparken är ju enormt viktig för turismen i området. Förra året drev vi cirka 35 000 gästnätter i närområdet – och alla besökare spenderar ju pengar på bland annat hotell, restauranger och butiker. Mattias fortsätter: – Sedan får vi mycket positiv feedback för vår skolverksamhet som omsluter cirka 12 000 barn och ungdomar per år. Det är allt från ryggsäcksbarn (på dagis) som kommer hit ett par timmar till forskarutbildningar. Den här delen är kanske inte så uppmärksammad utåt, men är väldigt betydelsefull för oss. Vi lär ut till både barn och vuxna om djur och natur – den folkbildande insatsen är dessutom en skyldighet för en djurpark. 2014 fastslog vi missionen att ”Inspirera barn och vuxna till ett livslångt engagemang för djur och natur”. Den lever våra medarbetare efter varje dag. Hur ser kundunderlaget ut – börjar det även sträcka sig utanför landets gränser? – Allra viktigast är närregionen och Stockholm, men med alla nya upplevelser i parken kan vi locka gäster som åker betydligt längre än så. Målet är att få besökarna att stanna kvar över en eller flera nätter i städerna nära oss – som Norrköping, Linköping och Nyköping. I dag behöver man nästan två dagar för att hinna med allt som finns att göra i djurparken i lugn och ro. När det gäller utländska gäster är ungefär tio procent från Finland och vi har även en del från Norge och Tyskland. Vilket är det optimala Kolmårdenvädret förresten? – Ha, ha, ja det är nog en ganska typisk svensk sommardag. Runt 20 grader och lite molnigt. Det ska inte vara flera dagar i rad med tropisk värme, för då förlorar vi kampen mot badhanddukarna. Så förra sommaren var egentligen perfekt för oss, avslutar Mattias Zingmark. n KOLMÅRDENS DJURPARK ÖPPNADE: 1965. ANTAL DJURARTER: Cirka 70. ANTAL DJURINDIVIDER: Cirka 750. AREAL: 150 hektar. ANTAL HELTIDSANSTÄLLDA/SÄSONGSANSTÄLLDA: Cirka 180/cirka 550 stycken. KOLMÅRDENS DJURPARK 1965 – Kolmårdens djurpark öppnar. 1969 – Delfinarium invigs. 1984 – Vildmarkshotellet invigs. 1997 – Djurparken byter från kommunal till privat ägo. 1998 – Bamses värld öppnar. 2005 – Wild Camp för modiga barn invigs. 2007 – Djurparken blir en del av koncernen Park & Resorts Scandinavia AB. Tiger World invigs. 2008 – Marine World invigs – med berg- och dalbanan Delfinexpressen. 2011 – Safari, den nya linbanan invigs. 2 638 meter lång, mellan 2,5 och 20 meter hög och tar 29 minuter att åka. 2013 – Delfinföreställningen Life har premiär – med budskapet att ta hand om vår planet. 2015 – Parken firar 50-årsjubileum genom att öppna nya Bamses värld med fyra karuseller. 2016 – Premiär för berg- och dalbanan Wildfire, nya Barnens lantgård och karusellen Skalmans luftballonger på Bamses värld.