AMES 1
KRÖNIKA Nu blomstrar motorsporten och ny E klass
kollad SOM EN SANN MOTORENTUSIAST så är denna period av året en högtid. Varje helg är det något att se och följa. Premiären av årets VM-serie i Rallycross i mitten av april från en nästan snötäckt bana i Portugal är avklarad. Som tur är så blev det varmt och sol så banan kunde torka upp till sista dagen. Snabbast och VM-ledare är ”Mr Hollywood” Petter Solberg. När ni läser detta kan det ha ändrats då hela VM-serien kör tre tävlingar i Maj. Tyska Hockenheim inleder den sjätte maj och sen följer Belgien 13 maj och den intensiva månaden avslutas två veckor senare på Lydden Hill banan i England. Mycket spännande och vi som älskar motorsport kan följa allt på SVT. Det får mig genast att minnas när jag själv jobbade med SVT:s motorsändningar från Rally-SM 2005. Johan Ejeborg och Jonas Kruse är två roliga personer som byter allvar och humor med varandra, det är kanske därför de är så bra i rutan? Svenske Robin Larsson är VMtvåa efter en briljant premiär av Audiföraren. Men på klassiska Hockenheim så kommer en annan Audiförare vara i fokus. Mattias Ekström ska köra både Rallycross och DTM samma helg. Alla experter undrar hur det kommer att gå, snart vet vi. Hans teamkamrat, finnen Toomas Heikkinen kom snabbt in i kostymen i premiären och jag tror han blir livsfarlig under säsongen. Här hemma i Sverige går vi rallynördar annars och väntar på SSR eller som det heter South Swedish Rally. Idag kom också den roliga nyheten att Emil Bergqvist kommer till start men inte med sin ordinarie co-driver utan med östgöten Henrik Appelskog i högerstolen. Det är en erfaren kille som åkt enormt mycket tävling som ska lotsa vår nästa framtidsman inom sporten. Självaste Malcom Wilson hade ögonen på Bergqvist under Svenska VM-rallyt. SJÄLV KOMMER JAG nog stå och frysa på Linköpings motorstadion den första maj, eller som man ibland kallar den, Sviestad, kort och gott. Klassiskt datum för tävling i Linköping. Åkt den två gånger vill jag minnas, första gången med Martin Hjelmar och den andra med brorsan. Oftast riktigt kul att åka där inne på området. Hoppas på sol och svaga vindar. SEN MÅSTE JAG nämna att en av de största och mest framgångsrika rallyförarna vi har i Östergötland har vädrat sin Opel igen. Klassvinst 23 april i tävlingen SilverKongen för Opelföraren Björn Nalle Johansson. Vill ni veta hur hans lilla Opel Kadett GT/E låter? Gå in på youtube och sök så får ni upp ett antal klipp. Gåshud får jag varje gång….underbar sång i den där maskinen som vi i rallysporten säger. JAG TITTADE IN I Mercedes flaggskepp härom veckan. Nya E-klass som hade premiär i början av månaden ser riktigt bra ut. Gladast blev jag att den uråldriga klockan i mitten av instrumentbrädan är borta och istället hittar vi mjuk fin design i hela förarmiljön. Däremot så får bilen kritik från en bekant som såg och provsatt den på motormässan i Genevé. Idag blir alla bilar lite större och lite rymligare men inte E-klassen om man ska tro hans honom. Tvärtom går alltså E-klassen ner i storlek. Detta är på något sett inte förankrat med någon fakta jämfört med den gamla modellen men min bekant är 2 meter lång och väljer bilar med omsorg och säger han att den känns trång så är den nog det, i alla fall för honom. Lustigt kan jag tycka då jag naturligtvis frågade om han provsuttit den gamla modellen, och den upplevde han som rymligare….Jaja, vi får väl se vad Tyskarna har för fakta i ärendet. Fortsättning följer i såpan… AVSLUTNINGSVIS VILL JAG bara säga att jag cyklar till och från jobbet nu lite då och då. Som bilist kunde man ju ibland slå sig för huvudet för hur cyklister beter sig. Nu när jag cyklar så ser jag ännu värre saker. Kort och gott, jag ska cykla över Drottninggatan och kommer från Ekoxen en tidig morgon, trafikljusen är ur funktion. 20 meter innan passeras jag av en kvinna i min egen ålder med musik i öronen. Hon trampar rakt över gatan och jag ser att hon inte ens rör på huvudet. Ingen bil kör just då på Drottninggatan vid aktuell plats och tid. Jag säger bara, köp dig en trisslott! n MIKAEL LINDH Motorentusiast Intelligens går inte att se. Men du kan uppleva den. Masterpiece of Intelligence. Framtiden är redan här i form av nya E-Klass som assisterar dig med självkörande funktioner*. Nya E-Klass hjälper, avlastar och skyddar dig på ett sätt du aldrig tidigare upplevt. Varmt välkommen att provköra en av världens mest intelligenta bilar. mercedes-benz.se/E-Klass 375.900 kr E 220 d SE Edition Sedan Billån: 3.476 kr/mån** Billån: 3.476 kr/mån** 375.900 kr E 220 d SE Edition Sedan 375.900 kr E 220 d SE Edition Sedan Billån: 3.476 kr/mån** Masterpiece of Intelligence. Framtiden är redan här i form av nya E-Klass som assisterar dig med självkörande funktioner*. Nya E-Klass hjälper, avlastar och skyddar dig på ett sätt du aldrig tidigare upplevt. Varmt välkommen att provköra en av världens mest intelligenta bilar. mercedes-benz.se/E-Klass Intelligens går inte att se. Men du kan uppleva den. Intelligens går inte att se. Men du kan uppleva den. Masterpiece of Intelligence. Framtiden är redan här i form av nya E-Klass som assisterar dig med självkörande funktioner*. Nya E-Klass hjälper, avlastar och skyddar dig på ett sätt du aldrig tidigare upplevt. Varmt välkommen att provköra en av världens mest intelligenta bilar. mercedes-benz.se/E-Klass Bränsledekl. bl. körning enl. EU-norm: 3,9–5,2 l/100 km, CO2-utsläpp 102–136 g/km.*Ex. kan avståndet regleras automatiskt till fordonet framför, bilen kan styra själv och kan parkeras med hjälp av smartphone. Tillval krävs för vissa självkörande funktioner. Väder och trafikförhållanden påverkar användningen. ** Billån via Mercedes-Benz Finans 36 mån, restskuld 45%, kontant 30%, rörlig ränta (mars 2016), eff. ränta 5,35%. Reservation för sedvanlig kreditprövning. Bränsledekl. bl. körning enl. EU-norm: 3,9–5,2 l/100 km, CO2 Väder och trafikförhållanden påverkar användningen. ** Billån via Mercedes-Benz Finans 36 mån, restskuld 45%, kontant 30%, rörlig ränta (mars 2016), eff. ränta 5,35%. Reservation för sedvanlig kreditprövning. Bränsledekl. bl. körning enl. EU-norm: 3,9–5,2 l/100 km, CO2 -utsläpp 102–136 g/km.*Ex. kan avståndet regleras automatiskt till fordonet framför, bilen kan styra själv och kan parkeras med hjälp av smartphone. Tillval krävs för vissa självkörande funktioner.-utsläpp 102–136 g/km.*Ex. kan avståndet regleras automatiskt till fordonet framför, bilen kan styra själv och kan parkeras med hjälp av smartphone. Tillval krävs för vissa självkörande funktioner. Väder och trafikförhållanden påverkar användningen. ** Billån via Mercedes-Benz Finans 36 mån, restskuld 45%, kontant 30%, rörlig ränta (mars 2016), eff. ränta 5,35%. Reservation för sedvanlig kreditprövning. 46