AMES 1
KRÖNIKA Hur gnällig får man vara? SOMMAREN STÅR F
ÖR DÖRREN. Semesterresorna planeras för fullt. Sverige visar sig från sin allra vackraste sida och det riktigt spritter i benen. Vårt land är fullt med fina turistmål och många väljer att göra saker i närområdet. Oavsett om man tar tillfället i akt en fin försommarkväll att gå ut och äta, eller om man väljer att semestra på bortaplan så kan man fundera lite över sitt förhållningssätt till besöksnäringens hållbarhetsarbete. SVENSKT NÄRINGSLIV GJORDE en undersökning i höstas som visade att den absolut starkaste drivkraften för små och medelstora företags miljöarbete är kundkrav, alltså att kunderna efterfrågar varor och tjänster som har en god miljöprestanda. Det finns få branscher som restaurang-, hotell- och upplevelseindustrin där kundens krav och önskemål styr utbudet i så stor utsträckning. Det innebär att det är du och jag som avgör hur hållbara dessa företag anser sig behöva vara! Att ställa krav som kund måste inte innebära att man avstår från ett besök på en viss restaurang eller dylikt. Tvärtom gör man nog inte så stor nytta då – det ställe man avstår från att besöka kommer ju troligtvis aldrig att få reda på att man valde bort dem (såvida man inte skriver något på Trip Advisor el dyl). FÖR ETT PAR VECKOR sedan besökte jag och familjen en japansk restaurang i Linköping. Jag och sambon har tillbringat tid i Japan och anser nog att restaurangen serverar bra sushi för att vara i Sverige. Men döm om min förvåning när de hade jätteräkor (även kallade tigerräkor eller scampi) odlade i Thailand på menyn. Skulle kunna skriva en hel tidning om varför man absolut inte ska äta odlade jätteräkor från Sydostasien, men låt mig summera problematiken med att räkodlingarna slår ut mangroveskogar som är värdar för mycket viktiga ekosystem och dessutom vitala skydd mot tsunamis. Hög användning av antibiotika och kemikalier gör att odlingarna bara håller ett par år, innan man måste skövla ytterligare mangrove och anlägga nya odlingar. Många bättre restauranger i storstäderna avstår numera från att ha jätteräkor på menyn, men den trenden verkar inte ha nått Linköping. Servitören förstod inte alls vad jag pratade om, men jag nöjde mig med att säkerställa att jätteräkor inte ingick i något jag skulle äta och rekommenderade honom att googla jätteräkor och mangrove och läsa in sig på vilket miljöbomb hans arbetsgivare har på menyn. Vem vet, de kanske tar till sig mitt budskap. Men det är ännu troligare att de gör det om det kommer tio kunder till som säger samma sak. DET ÄR NOG LIKA VIKTIGT att visa sin uppskattning för det goda arbete många företag gör. I höstas besökte vi Ombergs turisthotell. Ett charmigt ställe med fantastiskt god mat. Alla ingredienser var utvalda med stor omsorg om både kvalitet och miljö. Så mycket som möjligt var närproducerat och det var där jag första gången fick stifta bekantskap med smör från Lööts mejeri. Trodde aldrig att smör kunde vara så gott!! Gissa om vi strösslade med beröm när vi skulle åka därifrån. ETT ANNAT STÄLLE värt ett besök är förstås Torpa gård. Jag har skrivit om Torpas arbete förut, men tycker att det är värt att upprepa hur imponerande det är med en konferensgård med fokus på folk-racing som lyckats reducera sina koldioxidutsläpp med 98,5%, inklusive utsläppen från bilarna! Och folk-racing är grymt kul – särskilt när man kan köra med gott samvete. KOLMÅRDEN ÄR ETT ANNAT exempel på besöksmål med hållbarhetsfokus som nyligen utökat personalstyrkan med en hållbarhetschef. Kolmården har som mål både att stärka det interna miljöarbete, men också att ta rollen att kommunicera hållbarhet till sina besökare. Ska bli riktigt spännande att se vad de hittar på! Ett annat kul exempel är Vadstena kommun, som inför sommaren installerar elbilsladdare för att locka besökare. Jag tror kanske inte att någon väljer att åka till Vadstena för att de har en laddstation, men det är inte otroligt att man skulle välja bort ett besöksmål för att de inte har någon laddinfrastruktur. Åtminstone om man turistar i en elbil. JU MER VI KUNDER visar uppskattning för det goda arbete många gör, och ifrågasätter mindre vettiga upplägg, desto större drivkraft för besöksnäringen att jobba i rätt riktning. Jag undrar förresten hur många ifrågasättande kunder som behövs för att få Espresso House att sluta använda en-liters mjölkpaket som de inte verkar återvinna. Man blir mörkrädd när man tänker på hur många paket det blir om dagen i varje enskilt café… SVARET PÅ FRÅGAN ”Hur gnällig får man vara?” är alltså enligt min åsikt – precis hur gnällig som helst, så länge det är konstruktivt! Var en jobbig kund! Fråga efter MSC märkt fisk, svenskt kravmärkt kött och vegetariska alternativ! Bojkotta jätteräkor och ål! Fråga efter hotellets miljöarbete och vilka mål de arbetar med! Ställer de krav på fossilfria transporter? Du, jag och alla andra kommer att vara de som gör all skillnad för besöksnäringens effekter på miljön genom våra krav och önskemål. Glöm inte det i sommar! n MALIN FORSGREN Verksamhetsansvarig, Cleantech Östergötland Företagsmiljöer för tillväxt och utveckling. Sankt Kors erbjuder lokaler i flera olika klustermiljöer som ger ditt företag möjligheter att utvecklas i nära samverkan med andra inom samma område. Läs mer på sanktkors.se 8