AMES 1
KOLLBERG & KARLSSON AB ANPASSNINGSBARA, FLEXIBLA
OCH PRESTIGELÖSA Pelle Karlsson och Marcus Kollberg. TEXT: JOAKIM LÖWING FOTO: BJÖRN LISINSKI Efter 15 år tillsammans på Stadium satsar Marcus Kollberg och Pelle Karlsson på en egen byrå inom reklam och marknadsföring i Norrköping. -Vi kommer med något nytt i vår bransch, där vi kan bli ett företags externa inhouseavdelning och lära känna våra kunder väldigt nära, framhåller duon. Pelle Karlsson (från Norrköping) och Marcus Kollberg (från Gotland) jobbade 15 år tillsammans på Stadiums egen reklambyrå Stadium Inhouse i Norrköping. Efter en omorganisation flyttades deras marknadsavdelning till Stockholm. I stället för att nappa på erbjudandet att hänga med dit valde kollegorna att göra verklighet av en gemensam idé – nämligen att starta en egen byrå inom reklam och marknadsföring i Norrköping. -Dels var det något vi hade tänkt på ett tag och som nu kändes realistiskt att genomföra efter all vår kunskap och erfarenhet som vi skaffat oss inom branschen genom åren, berättar Marcus. -Samtidigt trivs vi väldigt bra och tror verkligen på vår region med ett bubblande företagsklimat. Vi har också byggt upp ett stort kontaktnät i Östergötland i allmänhet och Norrköping i synnerhet, tillägger Pelle. 10 Med mångårig erfarenhet inom reklambranschen och framför allt med inhousebyråns fördelar producerar Kollberg & Karlsson reklam- och marknadsföringsmaterial med fokus på film-, rörlig- och digital media. Men även traditionell reklam inom print och grafisk form. De kallar sig för en extern inhousebyrå – och riktar sig till stora och små företag inom alla tänkbara branscher. -Vi är väldigt anpassningsbara, flexibla och prestigelösa – och vill lära känna våra kunder nära, där vi förstår vad de vill förmedla. Relationen och samarbetet är väldigt viktigt. När vi jobbar på timmar kan vi vara exempelvis en dag i veckan hos bolaget vi har uppdrag åt. Något som ju är vanligt för IT-konsulter, men rätt nytt i vår bransch, Vi kan komma in och bli som en del av företaget och därmed lättare kunna läsa av vad de behöver, framhåller Marcus. -Vi jobbar både via abonnemang eller projektbaserat. Och vi tar bara betalt för de timmar vi lägger ned, även om vi uppskattat och kommit överens på förhand att arbetet ska ta längre tid, menar Pelle. -Ja, att det hela tiden är äkta och ärligt tjänar man på i längden – och för oss är det enormt betydelsefullt att kunna stå för vad vi gör. I bland behövs det spelas in en helt ny film, medan det andra gånger kan räcka med att använda stillbilder och annan grafik som finns på företaget och göra dem rörliga – vilket blir en helt annan kostnad, förklarar Marcus. Duon har en stor bredd när det gäller allt från att vara projektledare, CD och AD till att producera och klippa filmer. -Vi kan hela produktionskedjan, vilket blir en stor fördel för kunderna då de inte behöver anlita en massa olika personer som gör att det blir dyrare. Sedan anpassar vi vår kreativa nivå efter budget och plånbok. Skulle vi exempelvis behöva ha hjälp av en speciell kompetens hyr vi in en sådan person, berättar Marcus. -Våra kunder ska känna att de har en nära kontakt med oss två och kunna lita på oss i en rak kommunikation fullt ut. Vi är som en stor reklambyrå, men i komprimerat format, menar Pelle. Att producera film och rörligt är vanligast i dag – inte minst till företagens hemsidor och sociala medier. Både när det gäller traditionell reklam och employer branding. Redan efter ett drygt halvår har Kollberg & Karlsson lyckats samla ihop flera stora kunder som Holmen Paper, Mirum Galleria, Kawasaki, Louis de Geer, Helhetshälsa, Attentec, ProfiFastigheter, Sneakers Point och Sandbäckens Rör. De har också gjort några jobb för sin gamla arbetsgivare Stadium. -Vi har verkligen fått en flygande start, ännu bättre än vi vågat hoppas på. Något vi genomgående får mycket uppskattning för är just att vi erbjuder ett inhousetänk på respektive bolag, säger Marcus. Under processens gång håller de nära kontakt med sina kunder och stämmer av varefter att de är på rätt spår. -Vi visar löpande våra tankar och idéer, även för att företaget ska kunna vara med och påverka så att det blir nöjda med allting fullt ut. Detta sparar dessutom både tid och pengar för kunderna. Det är precis så man jobbar inhouse och då når man full effekt av produktionen, poängterar Pelle. Valet av företagsnamn var förresten ganska givet för dem. -Vi är de vi är och då föll det naturligt att använda våra efternamn. Att vara personliga och snabbtillgängliga tror vi är starka delar i framtida recept för att lyckas i vår bransch. Kollberg & Karlsson har sitt kontor i samma byggnad som Norrköping Science Park. -Vi har fått väldigt bra hjälp i vår uppstart. Här finns det många begåvade människor och företag. Om du ska starta bolag är regionens Science Park ett väldigt bra tips att ta hjälp av, säger Marcus och Pelle. ® FAKTA KOLLBERG & KARLSSON AB Startade: Hösten 2019 i Norrköping. Produkt/bransch: Producerar reklamoch marknadsföringsmaterial med fokus på film-, rörlig- och digital media. Men även traditionell reklam inom print och grafisk form. Antal anställda: Bara de själva: Marcus Kollberg och Pelle Karlsson – som äger och driver företaget. Webbsida: kollbergkarlsson.se