AMES 1
MARKNADSFÖRINGSSKOLA SÅ BLIR DU KÄND TEXT: TOMAS
TRÄNKNER FOTO: PRESSBILD Det finns många anledningar till att du som företagare borde bli mer känd. Du får ökad omsättning, fler kunder och du kan ta mer betalt. Att bli känd handlar inte om att bli världskänd. Det handlar om att bli känd i rätt sammanhang, att bli omtalad inom sitt område. Jag själv är känd i vissa grupper inom podcasting och marknadsföring. I andra grupper är jag inte känd och det är helt okej. Dessa grupper kanske inte är intresserade av det jag gör och det jag kommunicerar. Jag måste inte vara världskänd. Men så länge jag är intressant för min målgrupp och lägger mycket tid på att synas så kommer jag bli allt mer känd. Det gör att mitt företag och att jag själv utvecklas och blir intressant för mina kunder. Om du är känd blir det lättare att rekrytera och kunderna blir stolta över dig. Du får sannolikt inbjudningar som talare på event och blir intervjuad i pressen. Ditt budskap sprids utan att du behöver lägga pengar på annonsering. Jag tycker att fler företagare skulle kliva fram, ta plats och visa sin personlighet. För dem som inte gör det blir tyvärr resultatet lägre tillväxt och ökad konkurrens. Så här gör du för att bli känd Att bli känd är ingen raketforskning. Det är i grunden rätt så enkelt. Det är många som vill synas och få uppmärksamhet i dagens mediabrus. Samtidigt har mottagarna lite tid och begränsat tålamod. Om du följer nedanstående åtta steg kommer du avsevärt att förbättra dina möjligheter att bli känd. • Bestäm dig för hur känd du vill bli. Du kan bli känd i liten skala eller bli världskänd som Jesus och Albert Einstein. Men vem behöver vara världskänd? Det räcker med att du är känd för rätt målgrupp. Ju mindre målgruppen är ju lättare kommer du att kunna bli känd. • Var skicklig och leverera alltid kvalitet. Du behöver inte vara mycket bättre än alla andra, bara lite bättre. • Var konsekvent och aktiv. Alla som är kända har producerat mycket innehåll Tomas har 30 års erfarenhet av marknadsföring, både digitalt och genom en bakgrund som marknadschef. Han driver idag företaget Slipsten Marknadsutveckling och är en flitigt anlitad poddproducent, föreläsare och digital strateg. och levererat konstant under lång tid. De har hållit fast vid sin väg och sin stil trots motgångar. • Hittad det som är unikt med det du gör. Addera din egen personlighet i det du levererar. Då kommer du inte bli en kopia av någon annan. Det skall märkas att du tror på det du gör. • Våga var generös och dela med dig av dina kunskaper. Ta reda på vad dina kunder behöver veta. Lär dem saker de behöver veta. Gör det gärna på ett kreativt sätt utan att förvänta dig något tillbaka. Jag kallar det givers gain marketing. Jag vet att det kan vara svårt att ge bort kunskap gratis, men det kommer att betala sig och du kommer att bli positivt överraskad av effekten av din generositet. • Var kreativ och gör inte som alla andra när du förmedlar ditt budskap. Gör det på ett sätt som avviker från mängden, på ett sätt som gör att man lyfter på ögonbrynen. Använd din kreativitet för att hitta ett sätt som passar dig. Våga ta ut svängarna lite mer; vad är det värsta som kan hända? • Hitta bra samarbetspartners. Då kommer du snabbare bli känd eftersom ni hjälper varandra att synas. • Om du inte får någon respons på dina ansträngningar att bli känd, om det inte är någon som bryr sig, då behöver du förändra ditt budskap eller hitta en ny målgrupp. Nackdelar med att vara känd För att behålla ditt kändisskap måste du prestera hela tiden och det kan skapa stress och ångest. Om du ställer för höga krav på dig själv kan det leda till utbrändhet. Ditt kändisskap kan också göra att din omgivning får förutfattade meningar om vem du är. Genom att följa din egen väg, tro på dig själv och genom att göra saker som känns bra, så kommer du att hitta den uthållighet och yrkesskicklighet som gör att du blir känd. Lycka till. ® 32