AMES 1
TJÄNSTERESAN FOTO: CREATIVE COMMONS FOTO: MELKER
DAHLSTRAND Cecilia Mortimer Meurling, Marknads- och försäljningschef Åhléns. Victor och Maja Nilsson Lindelöf blir nya ambassadörer för UNICEF Sverige. ÅHLÉNS VÄLJER TILLSAMMANS SOM NY HUVUDBYRÅ Åhléns har valt att inleda ett samarbete med reklambyrån Tillsammans. Samarbetet startar under våren och syftar till att skapa förutsättningar för engagerande och effektiv kommunikation som stärker Åhléns varumärke och position ytterligare. Åhléns har sedan en tid tillbaka arbetat efter en ny marknadsstrategi för att kunna möta en omvärld i snabb förändring där digitalisering, ändrade kundbeteenden och nya konkurrenter ställer nya krav. För Åhléns har det inneburit att gå från ett mer traditionellt kampanjupplägg till att driva in ”mind” genom att utgå från hela varuhuset Åhléns med en ”always on strategi”. För att stötta detta arbete ytterligare har Åhléns gått ut i en pitch för att hitta en ny huvudbyrå där Tillsammans gick ur som vinnare. – Vi vill fortsätta att stärka den emotionella kopplingen till Åhléns och samtidigt driva in ”mind”. Fortsätta att vara ett omtyckt varumärke och bli valda i större utsträckning. Vi ser att Tillsammans kommer att vara en stark partner 44 i detta arbete och när det gäller att förstå våra kunder. Vi ser också att de kommer kunna hjälpa oss att snabbare genomföra den digitala transformation vi är mitt uppe i, säger Cecilia Mortimer Meurling Marknads- och försäljningschef på Åhléns. Åhléns väljer Tillsammans som huvudbyrå för deras kreativa spets och för att de har en bred kompetens att hantera strategisk och konceptuell kampanjkommunikation likväl som mer taktiskt och säljdrivande kommunikation i olika typer av kommunikationskanaler. – Vi är mycket stolta och glada över att Åhléns har valt Tillsammans som byrå, förstås för att de är Åhléns med allt vad det innebär i form av ett exceptionellt starkt varumärke och en gedigen plats i många svenskars hjärtan. Men lika mycket för den extremt spännande förändring och utveckling de vill åstadkomma och där vi får en roll som nyckelpartner i att hjälpa dem att uppnå sina högt satta mål, säger Johan Falk, grundare av Tillsammans och kundansvarig för Åhléns-uppdraget. Samarbetet med Tillsammans påbörjas under våren och de första gemensamma kommunikationsprojekten kommer att synas till hösten. ® NYA AMBASSADÖRER FÖR UNICEF SVERIGE Den andra maj utnämndes fotbollsstjärnan Victor Nilsson Lindelöf och influencern Maja Nilsson Lindelöf till svenska ambassadörer för FN:s barnrättsorganisation UNICEF. Victor Nilsson Lindelöf, spelare i Manchester United och svenska landslaget samt influencern Maja Nilsson Lindelöf blir idag nya UNICEF-ambassadörer för UNICEF Sverige och kommer i sina nya roller att hjälpa till att öka medvetenheten för frågor om barns rättigheter och arbetet som UNICEF driver världen över. I sina uppdrag kommer de bland annat synliggöra UNICEFs katastrofinsatser och arbete för att barn ska få tillgång till utbildning. – Vi är så stolta över att numera få presentera oss som ambassadörer för UNICEF Sverige. Vi har länge varit Världsföräldrar men att nu få lära sig ännu mer och sprida UNICEFs viktiga frågor känns så viktigt och stort, säger Maja och Victor Nilsson Lindelöf. – Jag hoppas att vi, genom våra sociala kanaler, kan hjälpa till att nå ut till nya målgrupper för UNICEF, fortsätter Maja. Övriga svenska UNICEF-ambassadörer är Lill Lindfors, Jenny Strömstedt, Eva Röse, Kajsa Bergqvist, Mark Levengood och Morgan Alling. Internationellt hamnar de i samma sällskap som kända profiler som Lionel Messi, David Beckham och Katy Perry. Att vara UNICEF-ambassadör är ett ideellt uppdrag. – Vi är mycket glada över att nu kunna inleda ett samarbete med Victor och Maja Nilsson Lindelöf. Deras engagemang för barns rättigheter och deras kapacitet att nå nya målgrupper kommer att betyda mycket för UNICEFs arbete att göra skillnad för alla barn, säger Pernilla Baralt, generalsekreterare för UNICEF Sverige. Victor Nilsson Lindelöf föddes 1994 i Västerås och är en svensk fotbollsspelare som spelar för Manchester United och representerar det svenska landslaget. Han utsågs till ”årets back” på Fotbollsgalan 2016 och 2019 och tilldelades Guldbollen på Fotbollsgalan 2018 och 2019. Maja Nilsson Lindelöf föddes 1993 i Västerås och är en svensk influencer och designer. På Majas sociala medier får man inspiration inom mode, skönhet och lifestyle samt vardagslivet hemma i Manchester där hon och maken Victor är bosatta. Hon har tidigare bland annat engagerat sig i Radiohjälpens kampanj Musikhjälpen. ®