AMES 1
PÅ TJÄNSTERESAN Stockholm SCANDIC LANSERAR NYTT V
ARUMÄRKE TEXT: REDAKTIONEN Stockholm Göteborg Stockholm Öppnar fem hotell inom det nya konceptet under 2020. TAKE AWAY-COCKTAILS TEXT: REDAKTIONEN Prisade baren Gemma erbjuder sina cocktails för take away. Så nu kan man få med sig ett helt cocktailkit och blanda barens drinkar själv. Gemma sällar sig alltså till raden av krogar och barer som lanserar olika initiativ för att säkra sin framtid. De har lanserat ett komplett take away-barkit, med redskap, tillsatser och instruktioner för att gästerna ska kunna fortsätta njuta av sina favoritdrinkar hemifrån. Det enda du behöver komplettera med är alkohol. – Med ett take away-kit kan du njuta av barernas bästa drinkar hemifrån och dessutom passa på att bättra på dina bartender-kunskaper. Det här är ett succékoncept, menar David Kringlund, Brand Manager på Nigab. ® 60-TALSMODE TEXT: REDAKTIONEN 1960-talet checkar in på Röhsska i Göteborg i samband med den vandrande utställningen Katja of Sweden som öppnar den 4 juni öppnar på Röhsska museet. Katja Geiger blev den första stora internationellt kända svenska modedesignern och har bland annat prytt omslag på världens ledande modemagasin och haft en egen avdelning på Saks Fifth Avenue i New York. Geiger skapade mönster själv men har även samarbetat med ett flertal stora formgivare och konstnärer under åren, bland andra Carl Johan De Geer, Sven Fristedt och Maija Isola. I utställningen kommer 40 plagg av Katja of Sweden från 1960-talet att visas upp och själva utställningen kommer att hålla öppet fram till den 23 september 2020. – Katjas mönsterrika kläder i lättskötta och bekväma trikåmaterial i enkla snitt lanserades som en motpol till det annars dressade och monokroma modet, säger Maria Carlgren, enhetschef för publika möten på Röhsska museet. ® ÉVA MAG TEXT: REDAKTIONEN Materialet för utställningen Éva Mag: Det finns en plan för det här, på Bonniers Konsthall har sitt ursprung i Éva Mags pappas samling av gamla prylar som har blivit övergivna av sina ägare, vilka han har samlade hemma på sin tomt i Stockholm. Éva Mag har tagit med gamla maskiner, motorer och alla möjliga andra saker från samlingen till konsthallen, där hon och andra har turats om att organisera objekten och arbeta sig genom historierna från tiderna som producerade dem. Utställningen innehåller också Éva Mags videokonst Dead Matter Moves, en koreograferad undersökning av kollektivets arbete och styrka. Èva Mag: Det finns en plan för det här, Bonniers Konsthall, visas till och med 14 juni. ® Scandic lanserar under året det nya hotellkonceptet Scandic Go. Ambitionen är att etablera en stark närvaro i citylägen på samtliga nordiska marknader. – Under de senaste åren har det skett förändringar i hur nya och återkommande resenärer vill disponera sin tid, både i och utanför hotellet under sitt storstadsbesök. Det ligger därför rätt i tiden att vi breddar vårt erbjudande och etablerar Scandic i ett segment där vi ser stor potential, säger Jens Mathiesen vd och koncernchef på Scandic Hotels. Scandic drev tidigare under ett antal år budgethotellkedjan HTL med etableringar i flera nordiska storstäder. Genom den nya konfigurationen av Scandic Go, öppnar bolaget återigen upp för hotell med kompakta rum och färre publika ytor jämfört med bolagets fullservice-hotell. – Scandic Go är ett perfekt komplement till vårt ledande Scandic-erbjudande. Vi har många lärdomar från tidigare projekt som vi tar med oss in i lanseringen av Scandic GO och jag är övertygad om att detta initiativ stärker vår tillväxtpotential, avslutar Jens Mathiesen. De första fem hotellen som stöps om och blir Scandic Go är: Scandic No.53, Stockholm Scandic Upplandsgatan, Stockholm Scandic Karl Johan, Oslo Scandic Grensen, Oslo Scandic Webers, Köpenhamn ® 36