NG Gbg 1
ÅRETS BÄSTA UTLÄNDSKA SKIVOR 2018 1. KENDRICK LAM
AR Black Panther. The Album – Music From And Inspired By (Top Dawg/Universal) Vem lyckas samla hela hiphop- och rnb-världens bästa och hetaste namn till ett filmsoundtrack om inte Kendrick Lamar? Och vem, om inte han, lyckas genomföra det med sån utsökt precision att den toppar denna årsbästa-lista? Tillsammans skapar de olika rösterna och uttrycken, under hans briljanta regi, något större än filmen i sig. Soundtracket till 2018 är inget annat än detta. 4. BOY PABLO Soy Pablo (U OK?/Border) Indiemusikens nya golden boys. Med influenser från Kanada och USA har det norska bandet Boy Pablo hittat ett koncept som är oslagbart. De gör poppig musik som viskar om melankoli och sårbarhet som alla millennials upplever och det är uppfriskande med ett ungt band som vågar vara personliga. 7. JUDAS PRIEST Firepower (Sony) Gammal är äldst – och här stämmer det för de brittiska veteranerna som ännu en gång demonstrerar hur ett gubbigt sväng går att kombinera med moderna metalgitarrer och dubbeltramp. Rob Halford visar extremt få tecken på att gå väl över pensionsålder samtidigt som nyförvärvet Richie Faulkner föryngrar bandet med sitt nära Zakk Wylde-iga driv. Vill du veta vad heavy metal är – lyssna på Firepower. 10. KAMASI WASHINGTON Heaven and Earth (Young Turks/Playground) Tre ord som inte ofta används tillsammans: svincool, bred, jazz. Men det är just var det här är. Kamasi Washington spelar med samtidens bästa, från Kendrick Lamar till Ibeyi, men det är på sina egna plattor han får fritt spelrum att nörda ur. Resultatet blir evighetslånga skivor fulla med musik som är odiskutabelt bra. 2. ST. VINCENT MassEducation (Luna Vista/Caroline) På sitt förra album excellerade St Vincent i extrovert elektrisk och elektronisk konstrock, så omtumlande att budskapet om maktstrukturer riskerade att hamna i skuggan. Med en ny version av skivan, nu enbart ackompanjerad av en mäktig flygel, framstår budskap, sånger och Annie Clarks geni ännu tydligare. 5. PHOSPHORESCENT C’est La Vie (Secretly Canadian/Playground) Matthew Houck har hittat nya värden i livet – familjen istället för flaskan – och sångerna är nu hoppfulla och ibland rent sprittande kärleksfulla. Arrangemang kopplar traditionell pedal steel med AutoTune, och stundtals är det rent Leonard Cohenskt på Phosphorescents starkaste skiva hittills. 8. LET’S EAT GRANDMA I’m All Ears (Transgressive/[PIAS]) De här två brittiska bästisarna startade band när de var 13. De bär upp träningsoverall bättre än du någonsin skulle kunna, och gör musik som verkligen inte ber om ursäkt för sig. Full av allt-på-en-gång-pop och alla-instrument-samtidigt-låtar kräver skivan din uppmärksamhet, och Brexit till trots ser åtminstone Englands musikframtid ljus ut. 11. THE BLAZE Dancehall (Animal 63/Columbia) Först langade kusinerna i The Blaze ut en rad filmiskt perfekta musikvideor under ett par år, innan de äntligen släppte sin debutskiva. Titeln ska inte läsas som en genrebeteckning; detta är snarare driven, lekfull och melodisk electro med röster som förvrängts för att låta förvillande lika. Och även om låtvideorna imponerar, är detta ändå musik som står bra på egna ben. 3. CAT POWER Wanderer (Domino/Playground) Cat Powers magi har förtrollat oss under årtionden, men nu använder hon sina krafter för stärkande berättelser om viktiga kvinnor. Det är lika vackert som fantasieggande och upplyftande. 6. JOHN MAUS Addendum (Ribbon/Playground) Efter att ha varit tyst i flera år, släppte John Maus två skivor på kort tid. Detta är den andra, av titeln att döma sedd som ett tillägg, rent av ett förtydligande. Kanske att låtarna är aningen dovare och mer tillbakadragna, men barockorgeln, medeltidsorkestern och kyrkogårdssvänget finns kvar. Det är egentligen inte speciellt samtida, men så har ju Maus aldrig varit känd för att gå i raka led heller. 28 NÖJESGUIDEN | NR 12, 2018 9. TEYANA TAYLOR K.T.S.E. (GOOD Music/Universal) Detta är kanske det enda riktigt bra som kom ur Kanye Wests Wyoming-production-bonanza of 18’. I och med detta släpp har Taylor äntligen nått de höjder vi i tio år vetat att hon haft kapacitet till. Tidvis lyckas skivan till och med ge oss bland den bättre hiphopen/rnb’n släppt på den här sidan om millennieskiftet. 12. THE INTERNET Hive Mind (Sony) Varje gång The Internet släpper nytt puttar de ner sig själva från toppen av modern soul-berget och denna skiva är inget undantag. Nu är de ännu mer färgstarka, modiga och framförallt funky. Beundransvärt är det definitivt hur bandet lyckas göra något så nyskapande medan det samtidigt låter så bekant. Svängarna är stora, men leder till fantastiska platser man aldrig kunde förvänta sig.