NG Gbg 1
13. CARPENTER BRUT Leather Teeth (No Quarter/Caro
line) Synth wave-scenen fortsätter bara att växa och Carpenter Brut går i fronten genom att här lyckas kombinera scenens två motpoler: den mörkt ockulta, dödsglorifierande och sexfixerade hårdheten med den mer sliskiga 80-tals neonskimrande westcoast-stämningen. Kontrasterna kan te sig hårda, men fransmannen binder obehindrat ihop dem på ett sätt som ingen annan inom genren gör – än. 16. HINDS I Don’t Run (Lucky Number/Border) Spaniens coolaste personer i ett och samma band? Ja det är Hinds, såklart. Årets insats är ett album som påvisar att Hinds klarar av att ta sig ann ett mer polerat projekt och utföra det skickligt. Den nya skivan är mindre lo-fi än tidigare, men minst lika underhållande och älskvärd. Vi ser fram emot att se vad indiebandet hittar på nästa år. 19. TY SEGALL Freedom’s Goblin (Drag City) På det bästa av det här årets tre Ty Segall-album slänger han sig under 75 minuter med en lång radda låtar som var och en hade varit det bästa andra band någonsin skapat. Somt är kraftfullt rockigt, somt är intrikat psykedeliskt, annat är eleganta countryballader och något är bara hardcorepunk. Ty Segall är bäst på alltihop. 21. TIMECOP1983 Night Drive (Timecop1983) 22. YOUNG THUG On The Run (Warner) 23. THE CARTERS Everything Is Love (Roc Nation/Sony) 24. TRAVIS SCOTT Astroworld (Epic/Grand Hustle) 25. CAR SEAT HEADREST Twin Fantasy (Matador/Playground) 14. BUXTON Stay Out Late (New West/Border) Buxton är otroligt bra på att kombinera folk, rock, indie och psykedelisk Americana utan att det blir rörigt. Buxton är egensinniga i sitt sätt att göra musik på och det är en sann treat att få ta del av deras värld. Den här skivan funkar lika bra på fest som på regniga tisdagar, de ger oss allt vi kan tänkas behöva. 17. BLOOD ORANGE Negro Swan (Domino/Playground) Som en dagbok har Dev Hynes lyckats presentera ett samtida porträtt av sig själv och sin generation. Sprängfylld av politiska referenser, spoken word, rap och allt man kan tänka sig (stråkar inkluderat) lyckas säcken knytas ihop med den där unika men sköra fingertoppskänslan som bara hittas på ett Blood Orangealbum. 26. KASPER BJØRKE QUARTET The Fifty Eleven Project (Kompakt/Border) 27. A PERFECT CIRCLE Eat The Elephant (BMG/Warner) 28. THE GROWLERS Casual Acquaintance (Beach Goth) 29. RAVYN LENAE Crush EP (Warner) 30. RY COODER The Prodigal Son (Caroline) 31. THE BEAT ESCAPE Life is Short the Answer’s Long (Bella Union/Border) 32. BLEEDING THROUGH Love Will Kill All (Sharptone) 33. KIDS SEE GHOSTS Kids See Ghosts (GOOD Music/Universal) 15. ARCTIC MONKEYS Tranquility Base Hotel & Casino (Domino/ Playground) Arctic Monkeys tar oss på en surrealistisk resa genom en melankolisk och mörk galax. De återvänder starkt efter ett längre uppehåll med ett nytt spännande sound. Den nya skivan är utomjordlig, hemlighetsfull och unik. Alex Turner har aldrig varit mer självsäker och äventyrlig på samma gång, och bandet lämnar ett stort avtryck på musikåret. 18. HOW TO DRESS WELL The Anteroom (Domino/Playground) Detta är det finaste Tom Krell har åstadkommit i musikalisk väg. Så sårbart, öppet och skissartat och långt ifrån hur han brukar låta. Här har den sliskiga rnb’n fått stå tillbaka för en betydligt mer komplex och intressant ljudbild, där låtarna trevar sig fram, vänder om och återkommer i nya skepnader. Det är sampligt, electroexperimentellt och genomgående mjukt, sårbart och ärligt. 34. TROYE SIVAN Bloom (Capitol/Warner) 35. JANELLE MONAE Dirty Computer (Bad Boy/Warner) 36. THE AQUADOLLS The Dream and the Deception (Burger/Aqua Babe) 37. THE MIDNIGHT Kids (The Midnight) 20. KURT VILE Bottle it in (Matador/Gulcher/Mexican Summer) Han drar fram det vackra i vemodet och sorgen. Det finns något gammalmodigt med Kurt Vile, han sjunger om livet och kärleken på ett sätt som sällan förekommer nuförtiden. Han använder fraser som dryper av den amerikanska landsbygden och får oss att längta efter en svunnen tid. 38. PLANNINGTOROCK Powerhouse (DFA/Border) 39. TONY MOLINA Kill the Lights (Slumberland) 40. BELLE & SEBASTIAN How To Solve Our Human Problems (Matador/Playground) 41. ANGELIQUE KIDJO Remain in Light (Waveworks) 42. BLOOD OF THE SUN Blood’s Thicker Than Love (Listenable/Border) 43. GEORGE FITZGERALD All that Must Be (Double Six/Playground) 44. JACOB BANKS Village (Interscope/Universal) 45. COURTNEY BARTNETT Tell Me How You Really Feel (Milk!/ Playground) 46. KANYE WEST ’Ye (Good Music/Universal) 47. FRANKIE COSMOS Vessel (Sub Pop/Playground) 48. JON HOPKINS Singularity (Domino/Playground) 49. LEBROCK Real Thing (LeBrock) 50. PAUL SIMON In the Blue Light (Sony Legacy) NR 12, 2018 | NÖJESGUIDEN 29