AMES 1
TEXT: JOAKIM LÖWING FOTO: BJÖRN LISINSKI Teater L
eo repar i soffan: Niki Gunke Stangertz, Niclas Angerborn, Jeanette Capocci, Jens Söderhäll, Suzanne Ernrup och Lars Olofsson. före nyårsafton och en månad framåt – är något som legat dem extra varmt om hjärtat genom åren. – Vi älskar att underhålla. Att få våra besökare att skratta och ha roligt helt enkelt, säger Niclas. – Sagateatern tar bara in 220 åskådare – men det blir väldigt intimt och är ett perfekt format. Om arenan är för stor ser ju inte publiken skådespelarnas minspel och måste titta på en storbildsskärm. Till och med om vi spelar i Crusellhallen i Linköpings Konsert & Kongress, som ju inte är någon större arena, blir det långt i från för vissa. Då får man heller inte den här nära kontakten med publiken, menar Lasse. På grund av pandemin blev vinterkomedin inställd i fjol – men uppsättningen ”Gröna hissen” 2019/20 lockade totalt 5 000 åskådare. – Det var så gott som fullbelagt och är något vi hoppas på nu också. Får se hur folk reagerar när man måste ha ett covidpass. Men förhoppningsvis är de lika sugna på att titta på teater igen, som vi är på att stå på scenen, ler Niclas. Hur har ni fått det att gå ihop under coronavirusets härjande i vårt samhälle? – Jag skulle ljuga om jag inte sa att det har påverkat. Men som tur är har jag kunnat spela en del barnteater, som jag brukar turnera med, och i somras arbetade jag på Astrid Lindgrens värld som skådespelare i olika teaterföreställningar. Bland annat i Ronja Rövardotter och Bröderna Lejonhjärta. Där fick jag slåss med svärd, berättar Lasse. Har din kollega varit svår att tampas med sedan dess…? – Haha, ja, det kan du räkna med. Han har blivit jättestark, så jag måste se upp, skrattar Niclas – som under pandemin ägnat sig mycket åt att skriva manus till kommande uppsättningar. Niclas har tidigare även provat på att spela in film. Och inte vilka som helst - utan jättesuccéerna ”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann” och ”Hundraettåringen som smet från notan och försvann” regisserade av Felix Herngren och med Robert Gustafsson i huvudrollen. Den förstnämnda sågs av över 1,5 miljoner på bio (sjua på svenska topplistan genom tiderna) – och bägge fick också stora internationella framgångar. – Ska man vara med i en film kunde jag inte välja någon mycket bättre och så fick jag ju en internationell karriär på köpet (haha). Men ärligt talat var det bara en slump att jag fick chansen till en liten roll som kommissarie Roland Magnusson, genom en kollega i branschen. Och det är ju inte så att det haglat fler erbjudanden av roller från filmbolagen efteråt… Fast det gör ju faktiskt inte ett dugg, för inget slår att stå på teaterscenen och få en direkt respons av publiken, avslutar Niclas. DET HÄR TEATER LEO Startade: 2016 i Linköping (mellan 1994 och 1999 hette det Teater Vital, 1999 till 2010 Jippi Kulturproduktioner och 2010 till 2016 TeaterExpressen). Drivs av: Lasse Olofsson och Niclas Angerborn – som även är skådespelare, manusförfattare och regissörer. Aktuella med: Komedin ”Som man bäddar” på Sagateatern i Linköping 30 december till 30 januari. Den är skriven av Derek Benfield och översatt av Adde Malmberg. Övriga skådespelare på scenen är Jeanette Capocci, Suzanne Ernup, Niki Gunke Stangertz och Jens Söderhäll. 19