AMES 1
KRÖNIKA FOTO: PRESSBILD Elisabeth Wedenberg Advok
at, LL.M. ALLA GODA TING ÄR TRE Alla goda ting är tre; Black Friday, julhandel och snart en ny konsumentlagstiftning. Den 3 nov 2021 lämnade regeringen ett förslag till lagrådet gällande en ny konsumentköplag. Syftet med den nya regleringen är att anpassa svensk rätt efter EU:s nya regelverk samt att i och med detta stärka konsumentskyddet i den digitaliserade värld som vi lever i. Mycket har hänt på marknaden sedan den nuvarande lagen trädde i kraft på 90-talet. Föregående inte minst med beaktande av internets framfart och alla den teknik som kom i dess kölvatten. Nu när vi lagt Black Friday bakom oss och styr rakt in i julhandeln är det högst rimligt att anta att konsumenterna kommer att vända sig mot nätet. Detta innebär i sig att konsumenten är på en shoppingtur utanför Sveriges gränser. Inte sällan sker detta utan att konsumenten själv är särskilt medveten om sin resa i den digitala världen. Egentligen inte så stort bekymmer för konsumenten i sig utan det innebär att kravställningen ökar på näringsidkaren och att han tillsett att han har korrekta rutiner, avtal och information att tillhandahålla till sina kunder. Det är självfallet inte endast formen för att handla som ändrats, sedan 90-talet, utan även vad vi kan handla. I dag finns det en uppsjö av digitala tjänster och produkter som konsumenten kan ladda ned. Lagstiftningen är inte riktigt lika snabb och ombytlig som IT-världen. Dock får det i just det här fallet anses vara av godo att lagar utvecklas med eftertänksamhet, inte minst med beaktande av dess påverkan på befolkningen. Här vågar jag ändå drista mig till att hävda att konsumentlagstiftningen får anses vara en av de lagområden som de allra flesta av oss kan känna en viss tillhörighet till. Det är också ett av de områden som många har en åsikt om och kunskaper kring. Syftet med den nya lagen är att reglera vad som gäller för leverans av varor och digitalt innehåll samt vad som gäller vid dröjsmål av såväl leverans som betalning. Man önskar också förtydliga vad som utgör fel i vara eller digitalt innehåll, ansvaret för detta och konsumentens rätt till avhjälpande. Man har även lagt som förslag, i syfte att stärka konsumentens rättigheter och i en förhoppning att öka livslängden på varor – att näringsidkaren ska svara för fel som visar sig inom 2 år. Förslaget om lagändringen föreslås träda i kraft 1 mars 2022. Fram till dess gäller det för alla näringsidkare som vänder sig till konsumentsidan att bevaka förändringarna dels i konsumentlagstiftningen, dels vilka effekter det får på andra lagar. För att med detta göra analysen hur det påverkar de nuvarande avtal man har, de rutiner man har och de garantier man har bakåt i leden gentemot/emellan leverantörerna, Föregående inte minst om felansvaret ska öka upp med 1,5 år. ® Swisha ditt hjälpande bidrag! SWISH 900 78 57 34