AMES 1
NYHETER SÅ SKA LANDETS FASTIGHETSÄGARE HJÄLPA TIL
L ATT LÖSA DEN SVENSKA ELKRISEN FOTO: PRESSBILD I stället för att passivt fortsätta sluka allt dyrare el ska svenska byggnader förvandlas till aktiva effektresurser som avlastar det ansträngda nationella elnätet. Det är visionen bakom samverkansprojektet ”En gemensam effektstrategi”, där Castellum tillsammans med fem regionala elnätsbolag visar hur fastighetsägare både kan minska sin belastning på elsystemet och bli en viktig del av lösningen på effektbristen. Effektbristen i Sverige är ett faktum och Svenska kraftnät och lokalnätsägare kan inte ensamma lösa situationen. Därför har Castellum tillsammans med fem stora offentliga energibolag tagit fram en strategi för hur fastighetsägare och deras byggnader kan bli en aktiv del i den största förändringen sedan elsystemet började byggas ut för omkring 100 år sedan. – Att samhället elektrifieras är väldigt bra men det resulterar också i effektbrist, obalans och flaskhalsar. Därför måste hela det svenska energilandskapet ritas om, säger Johan Sellin, teknisk chef på Castellum Region Mitt och initiativtagare till det unika projektet. Utgångspunkten är att motverka den kapacitets- och effektbrist som uppstår då förnybara energikällor som sol och vind nu börjar konkurrera ut andra energislag. Det är i sig mycket positivt, men de nya kraftverken är inte reglerbara, vilket i sin tur skapar obalans i tillgång och efterfrågan. Och dessa obalanser måste lösas så lokalt som möjligt, helst direkt på fastighetsnivå. Möjligheterna för fastighetsägare är stora, och teknikutveckling inom exempelvis solelproduktion, energilagring och effektstyrning har dessutom gett i många fall lönsamma nya affärsmöjligheter. – Genom att tydligt visa vinsten med att gå från passiv konsument till aktiv resurs i elsystemet vill vi inspirera fler fastighetsbolag att påskynda omställningsarbetet, säger Filip Elland, hållbarhetschef på Castellum. Effektstrategin svarar på hur rollfördelningen i det framtida energilandskapet kan se ut och beskriver vilka steg en fastighetsägare behöver ta för att framtidssäkra sina fastigheter, skapa robusthet mot prisökningar och motverka kapacitetsbristen i elnätet. I strategin beskrivs de tre rollerna Effektoptimeraren, Elsystemresursen och Systemutvecklaren för att vägleda fastighetsägare. Utifrån dessa har en handlingsplan formulerats med tolv åtgärder för att göra byggnader till en dynamisk resurs. Alla fastighetsägare kan genom att följa handlingsplanen ta en aktiv roll i energiomställning. Castellum kommer att utvärdera den mest aktiva rollen, Systemutvecklare. Utvärderingen beräknas pågå till början av 2023. Effektstrategin har tagits fram på initiativ av Castellum i samarbete med Öresundskraft, Tekniska verken i Linköping, Jönköping Energi, Göteborg Energi och Växjö Energi. Analyser och sammanfattningar har genomförts av teknik- och konsultbolaget Ramboll på uppdrag av Power2U. Källa: www.castellum.se ® INTERNATIONELLA AFFÄRER FÖR EDEVA FOTO: PRESSBILD Linköpingsföretaget Edeva, som bland annat tillverkar och säljer det aktiva farthindret Actibump, har under året gjort flera affärer med andra länder. Actibump finns numera på Island, på två platser i Norge och ska installeras i Danmark under vintern. På Island och i Danmark är det deras statliga väghållare som har köpt Actibump, motsvarigheten till svenska Trafikverket. I Norge är det en region och en kommun som har köpt. I Bergen har systemet varit igång i snart två år men i Halden startade det alldeles nyligen och platsen ligger vid en skola. – Det är ett område med ganska mycket trafik. Det er många bilister som ska till jobbet i närområdet och det är yrkeschaufförer som kör gods, säger avdelningschef gata Jan-Erik Hansen i Halden kommune. – Våra trafikmätningar visar dessvärre at 80-90 procent av de som kör förbi, kör for fort. När det ligger en skola på båda sidor av vägen, blir det ännu viktigare att köra försiktigt här. Därför använder vi nu en ny lösning som ska göra det till ett tryggt område för alla, fortsätter han. Under sommaren driftsattes den första installationen på Island, i Vegagerðins vägnät – motsvarigheten till svenska Trafikverket. Platsen på Island ligger i Ólafsvík på västra sidan av landet. • Den primära anledningen till att vi ville installera Actibump på den platsen var att vi hade höga hastigheter och kommunen hade tagit kontakt med Vegagerðin om att hitta en lösning, säger Katrín Halldórsdóttir, ingenjör på Vegagerðin. • Det är en känslig plats med en skola, simhall och sportfält i närheten av en huvudväg som går rakt igenom staden. Det går mycket genomfartstrafik och mycket godstransporter där och därför kunde vi inte bygga något traditionellt farthinder. Det enda andra alternativet hade varit att designa om gatan helt, vilket hade kostat mycket, mycket mer. Även i Danmark är det är den statliga väghållaren som är kunden, Vejdirektoratet, och de kommer att installera Actibump på tre platser på en och samma gång. • Vejdirektoratet ser det här som en jättebra lösning till platser där det är viktigt med både trafiksäkerhet och framkomlighet, platser där vi har svårt att hitta andra åtgärder som passar, säger Maria Lønsmand Sande på Vejdirektoratet. • Därför har vi valt att, i en första omgång, installera Actibump på tre platser för att utvärdera resultatet och se på vilka regeländringar som kan behövas för en potentiell större utrullning. För Edeva betyder det här mycket. Produkten Actibump har en världsmarknad • Att vi expanderar internationellt, och framförallt i Norden, är ett tecken på hur bra det har fungerat med Actibump i Sverige, säger David Eskilsson, VD på Edeva. • Systemet har ju många effekter. Actibump underlättar omställningen mot mer aktiv mobilitet och en snabbare och mer bekväm kollektivtrafik, något som också är bra för miljön. Källa: www.edeva.se ® 5