NG Malmö 1
R evisionistwesterns, fiktiva biografier om missf
örstådda musiker eller katt-och-råttathrillers. Coenbröderna har sedan den nerviga debuten FARGO Blood Simple (1984) vridit och vänt på genre efter genre som sedan fylls med ett karaktärsgalleri innehållande bland annat en stoner som bara behöver en väl kyld mjölkdrink och lite bowling för att må bra, en rättfärdig man härjad av guds vrede och ondskan reinkarnerad som lönnmördare. Genredrivna och excentriska till bredden, filmerna utmärks också av ett ständigt ge och ta-förhållande med filmhistorien. Som deras kufiska sydstadskomedi O Brother, Where Art Thou? (2000), där titeln och handlingen är lånad från en film inuti filmen från metakomedin Sullivan’s Travels (1941). Men när bröderna äntrar 2020-talet är det inte längre som en duo. När Joel tolkar Shakespeare med The Tragedy of Macbeth, något av en rit bland uppburna regissörer som bland annat Welles, Kurosawa och Polanski känt sig manade att genomgå, gör han det ensam. UPPBROTTET SKEDDE EFTER westernantologin The Ballad of Buster Scruggs (2018). Anledningen var att Ethan ville ge sig in i teatersvängen med sin pjäs A Play is a Poem (2019), som likt deras senaste, och kanske sista, film är separata minipjäser i historiska miljöer. KANSKE VAR DET ett omen redan från karriärens början, då förtexterna till brödraduons filmer fram till The Ladykillers (2004) enbart listade Joels namn (som berodde på en trist och dammig teknikalitet i regissörsförbundet DGA:s stadgar), om vad som skulle komma längre fram. Hur det än blir med den saken, vem vet om en återförening väntar runt krönet, så påbörjas ett nytt kapitel i den ikoniska duons karriärer. Här följer en lista i kronologisk ordning på deras tio hittills bästa filmer. The Tragedy of Macbeth har premiär den 25 december 2021. THE TRAGEDY OF MACBETH 22 NÖJESGUIDEN | NR 12, 2021 BRÖDERNA COENS BÄSTA FILMER När The Tragedy of Macbeth släpps på juldagen är det bara Joel Coens namn som syns i förtexterna. En av modern tids mest dynamiska duos är inte längre en duo. TEXT: DAVID WEISS