NG Malmö 1
ARIZONA JUNIOR BARTON FINK TOPP TIO COEN ARIZONA
JUNIOR Den blodisande lågbudgetdebuten Blood Simple. följdes av någonting diametralt motsatt. Arizona Junior är istället en gladlynt och skruvad kuppkomedi om ett omaka par med innerlig barnalängtan. Paret består av den kroniske fängelsekunden H.I. (Nicolas Cage) och hans fångvaktare Ed (Holly Hunter), som lär känna varandra, och blir kära, under alla de mugshots H.I. behöver genomgå när han gång på gång kastas in i finkan. När de inser att de inte kan få barn bestämmer de sig helt sonika för att stjäla en unge. Humoristiska kuppfilmer hade givetvis gjorts tidigare, exempelvis Fyra smarta bovar (1972), men subgenren tinades upp med H.I. och Eds desperata försök att bilda en kärnfamilj. Exempelvis inleder Wes Anderson sin karriär med Bottle Rocket - (O)organiserad kriminalitet (1996), som också blandar ett noga utarbetat rånförsök med tokiga upptåg. Arizona Junior har också en sentimental ådra om det enkla och småskaliga familjelivet som ideal. Ett stråk som även dyker upp i senare filmer. MILLER’S CROSSING Tom Reagan (Gabriel Byrne) är gangsterbossen Leos (Albert Finney) högra hand under förbudstiden i en amerikansk storstad. Men när Leo har blicken någon annanstans lierar sig Tom efter eget huvud och med tanken om att gängkrig inte gynnar någon. Miller’s Crossing är, likt bl.a. Yojimbo – Livvakten (1961) och För en handfull dollar (1964), delvis baserad på Dashiell Hammetts litterära förlaga Röd skörd (1929). Den självständige mannen som spelar motsatta läger mot varandra för egen vinning. Strukturen är kanske mest passande här i hur den gestaltar en etnisk krutdurk som konstant är nära att brisera. De rivaliserande gängen tycker alla att de har gudagiven rätt till dominans och tvekar inte att ta till skjutvapen. Gangstergenrens uppgörelser och stridigheter om fullkomlig makt skildras på fyrtiotalsvis genom rappa dialogskiften fyllda av jargong. Man kan lätt tänka sig Bogart eller Cagney dyka upp och dra syrliga oneliners. Filmen lyckas liera sig lika väl med det litterära fundamentet som den genre den tillhör. BARTON FINK Filmer om skrivkramp och allmän kreativ torka är en liten genre i sig. Fellini nojade sig över hur svårt det är att fatta beslut i 8½ (1963) och Jack Nicholson tror att skrivkrampen kommer ge med sig om man hamrar tillräckligt hårt på skrivmaskinstangenterna i The Shining (1980). Finks ankomst till Hollywood är en själadödande odyssé i att behöva ge upp sin tematiska röst för att istället skriva fribrottningsfilmer för den fiktiva studion Capitol Pictures (som också förekommer i Hail, Caesar! (2016)). Filmen har en ambivalent hållning till Fink: är han en one trick-pony som bara kan skriva samma berättelse om och om igen, eller håller han på att höja fribrottargenren till nivåer den aldrig nått förut? För att toppa av och kröna den som en av brödernas allra bästa filmer så förekommer även en skogstokig bibelförsäljare (som plockad ur Salesman (1969)) och ett äkta hjärnskrynklarslut. FARGO En idiot som lever i villfarelsen om att han har en dunderkupp på gång, två kidnappare med skyhögt våldskapital och en höggravid poliskonstapel ett steg före alla andra. Fargo kanske inte låter så anmärkningsvärd om man bara rabblar handlingen, men på många sätt är den ett destillat på allt det som skapat Coenbrödernas upphöjda ställning. Fargo gav snabbt upphov till liknande filmer, som exempelvis En enkel plan (1998), och låg senare som fundament till TV-serien med samma namn. Spänningen i Fargo är konstant, men på samma gång blandas toner friskt. Ibland blir filmen tramsig, inte minst när två lantisar beskriver kidnapparen Carl (Steve Buscemi) som “kinda funny looking”. Andra gånger är den becksvart, som när filmen exploderar i sitt groteska (och väldigt roliga) klimax. Det bästa från deras komedier och thrillers samsas i en och samma film. Mot slutet landar filmen i något sentimentala poänger om familjelivets förtjänster, som både är mer välförtjänta och tematiskt resonanta än i Arizona Junior. ”De bestämmer sig helt sonika för att stjäla en unge” MILLER'S CROSSING NR 12, 2021 | NÖJESGUIDEN 23