Kingsize 1
man vill göra sin grej. Det kanske beror på att m
an inte är i Stockholm, I don’t know. SB: Sen tror jag att det är lättare att skapa ett bra kollektiv i mindre städer. I Stockholm är allt så stort och det är så stor konkurrens i allt - lägenheter, pengar, kläder… Medan här i mindre städer är det lättare att sticka ut och bygga någonting. Och kanske för att det finns mindre att göra… Alla skrattar högt. Shanti överröstar sorlet och fortsätter: larna som omger Fridlyst. Något som varit både medvetet och omedvetet. MC: Jag känner att i svensk hiphop är det största problemet att ta sig själv på för stort allvar. Man ser sällan en musikvideo från en svensk hiphopartist där den ler hela videon. Det känns som det är sjukt lite positivity inom scenen och det tror jag vi alla känner är ett utrymme som vi fyller och som vi vill fylla. LP: Hundra procent, det är därför vi har gjort det här. Men på EP:n, när man diskussion. Det har bara varit att vi gjort musik och sen har det lett till nästa grej. Vilket kanske är både bra och dåligt. Men hittills har det gått bra. Som Fridlyst har man i skrivande stund släppt fyra singlar och till våren väntas deras första EP se dagens ljus. En EP där man fortsatt manifesterar finess och lekfullhet i både rap och produktion. LP: Om du inte fuckar med något annat, fuck with the beat alltså. For real! Det är SB: Ja men exakt, bara att Phil säger ”Shanti lagar linser det är gott”, haha. För oss blir det bara ännu roligare för det är en interngrej om att jag lagade linser en hel sommar för att spara para. Alla skrattar i kör. Precis som tidigare kommer Fridlyst drivkraft från skaparglädjen - det kreativa och lekfulla. Shanti och Phil går passionerat in på hur man släppt idén att allting ska vara samplat utan istället vara helt egenspelat. När de beskriver den kommande EP:ns sound och utformning bjuds det på mängder av skratt, högljudda utläggningar och detaljerade metodikbeskrivningar. Phil står på en bongotrumma, greppar efter föremål och nästan studsar när han berättar hur han istället för att använda sig av en öppen hi-hat slagit på ett skatehjul eller använt flärpar från en påse Ahlgrens bilar får att få fram de ljud han vill ha. LP: That’s the perfect combination! Att ta MC HANS …i svensk hiphop är det största problemet att ta sig själv på för stort allvar. saker du spelat in själv, som är 100% original och 100% organic, med saker som literally finns omkring dig. Och vad gäller sound är målet precis detsamma som det alltid har varit: det ska swinga som jazz och gunga som funk. Med en extra liten detalj. SB: Ja, men grejen med Eboniks och allt var ju att allting annat var typ tråkigt. Så att göra musik blev värsta grejen och lite extra verklighetsutflykt. Medan i Stockholm kanske det fanns andra alternativ på en fredag. Här fanns det bara ett om man inte ville gå ut och festa. Som hiphopstad har Västerås länge varit förknippat med veteranerna Looptroop Rockers. Men de senaste åren har någonting hänt. I kölvattnet av Fridlyst har akter som Ricky Rich, ARAM Mafia och Ant Wan gjort stor succé på kort tid. Men utöver staden och genren finns inte många gemensamma nämnare. De senaste åren har svensk hiphop främst präglats av en grå, ibland direkt mörk, jargong som tydligt skär sig mot solstråsläpper flera tracks på en gång, kommer det vara lite blandat. Man är inte positiv hela tiden, men det är fortfarande lekfullt. Det är inte jätte intentional, vi är bara oss själva typ. SB: Allting har varit naturligt och organiskt. Det är typ slumpen som har bestämt allting, verkligen. Och slumpen i hur låtarna blir, för under alla år vi gjort musik så har vi aldrig pratat om vad vi ska rappa om. Vi har alltid skrivit över ett beat och sen har det blivit något enat för att de är vi tre som gör det just då. Det har inte varit så mycket fokus på låtteman utan mer känslan och… skillsen, haha. Nä, men skillsen har ändå varit en grej, rhyme scemes och sånt där. Vi har aldrig heller pratat om vad vi ska göra om vi inte gör musik, det har aldrig ens varit en så jag känner som producerat en del av beatsen. Så jag är fett hypad på den grejen som producent. SB: Det kommer vara roligt att lyssna på liksom. Och olika känslor genom hela EP:n, varje låt kommer ha sin egen känsla. Sen vill vi få med det vardagliga i det hela, medelklassens vardaglighet. Att börja en låt med ”mozzarella, jordgubbar / vacker när du ler, vänta på min buss, satt och rulla mina tummar”… MC: Man säger inte så spektakulära grejer men man får det att låta coolt. Det behöver inte vara guns och flera miljoner utan det kan vara fickpengar och en glass. Vi är ju riktiga medelklasskids liksom, som pluggar på en hiphopskola i Malmö och får ta CSN-lån. Det är kanske dom vardagliga knasgrejerna man får rappa om då. SB: Och en sak som den här EP:n också kommer ha, det är swing!, betonar Shanti på ett plötsligt men bestämt sätt som får alla att börja skratta. SB: Det är en viktig grej i det hela, the natural swing! Är det någonting som saknas inom hiphop - även musik som jag tycker är fett fet, jag vet inte men typ Redline och alla dom - dom hade inte riktigt swing! Det där extra gunget. Det tycker jag har saknats i svensk hiphop och svensk musik över huvud taget. LP: Big facts! SB: Verkligen. Så vi ska gunga ut den till max. Det ska finnas den där naturliga swingen för det är mycket kvantiserad musik man hör. Man hör straight up om dom här trummorna är kvantiserade, det ligger på strecket. LP: Alla beats på EP:n kommer på något vis ha the human swaaang i sig, avslutar Phil med en lång frasering som återigen får rummet att brista ut i skratt. NR 2, 2019 | KINGSIZE MAGAZINE 31 WWW.KINGSIZEMAG.SE