Kingsize 1
25 ÅR 20 ÅR WWW.KINGSIZEMAG.SE ILL Al Skratch ”Cr
eep Wit’ Me” (Mercury Records) Releasedatum: 2:a augusti 1994 “Wheeere My Homiez…!?” Ja, alla uppväxta med Yo! MTV Raps minns att NYC-duon Ill Al Skratch sång-rap som ekade i bilar och högtalare under sommarmånaderna i mitten av 90-talet. Deras r&b/rap-hybrid var både välproducerad och skapad med integritet och originalitet, även om det aldrig var fråga om några utpräglade MC:s i dess rätta bemärkelse. Den största förtjänsten var måhända produktionen signerad The LG Experience & LoRider där största hitlåten blev “I’ll Take Her” med Brian McKnight, som ledde till att deras musik figurerade i filmer som ”New Jersey Drive” och ”Panther”. Deras andra album kom 1997 men duon har sedan dess fört en anonym tillvaro på hiphopscenen både lokalt och internationellt. Bästa låt / gäst / produktion: ”Where My Homiez” / Brian McKnight / ”Creep Wit Me” Organized Konfusion “Stress: The Extinction Agenda” (Epic / Sony) Releasedatum: 16:e augusti 1994 Queens-duon Organized Konfusion, bestående av Pharoahe Monch och Prince Po, debuterade redan 1991 men fick det verkliga genombrottet med sitt andra album anförd av singeln ”Stress”. The Source beskrev denna skiva med orden: “The essence of Organized Konfusion is pure lyricism.” Just den textmässiga nivån är förbluffande där det är lekfullt, komplext, mörkt, introspektivt, berättande…ja allt du kan tänka dig. Produktionsmässigt stod OK själva för mycket av skapelserna men etablerade Buckwild och Rockwilder bistod med spetskompetens. O.C och Q-Tip Även om skivan må sakna självklara hitlåtar som etsat sig fast, i den stora hiphop-publikens medvetanden, är det här en underskattad klassiker i dess rätta bemärkelse. Bästa låt / gäst / produktion: ”Bring It On” / O.C. / ”Why” The Notorious B.I.G. “Ready To Die” (Bad Boy / Arista) Releasedatum: 13:e september 1994 Med “Illmatic” från våren 1994 i färskt minne kom ytterligare en av hiphophistoriens odiskutabla KLASSIKER (med versaler), på sensommaren. ”Ready To Die” föregicks av en sommarhajp med nysläppta ”Juicy” - låten firade stora framgångar och fick hela världen att sjunga med i Biggies textrader. Albumet i sig var, som bekant, fullmatat med kvalitativt material där r&b-inspirerade låtar som ”One More Chance” samsades med stenhårda låtar som ”Machine Gun Funk” och ”Gimmie The Loot”. Sean ”Puffy” Combs styrning av projektet går inte att underskatta men merparten av skivan producerades av Easy Mo Bee, Poke, Bluez Brothers, Chucky Thompson samt bidrag av DJ Premier och Lord Finesse. Med debutskivan förtjänade Biggie sannerligen epitetet ”King Of NY”. R.I.P B.I.G. Bästa låt / gäst / produktion: ”Juicy” / Method Man på ”The What” / ”Unbelievable” Missy Elliott “Da Real World” (EastWest Records) Releasedatum: 22:a juni 1999 Lootpack “Soundpieces: Da Antidote” (Stones Throw Records) Releasedatum: 29:e juni 1999 Efter genombrottet med “Supa Dupa Fly” 1997 var det ett par år senare dags för Missy Elliott att upprepa framgångarna. Även om hon denna gång anammade en mörkare ljudbild så sålde skivan miljontals exemplar, med god hjälp från en massiv skara gäster som Beyoncé, Eve, Eminem, Lady Saw, Da Brat, Aaliyah, Big Boi i OutKast, Lil’ Kim, MC Solaar, B.G., Juvenile, Lil’ Mo och Redman. Samarbetet med Timbaland visade sig vara ett framgångsrecept värt att bevara. Albumtiteln var ursprungligen tänkt att vara ”She’s A Bitch”, för att poängtera att hon vid tiden ville vara en ”strong woman in power”. Åren har nu gått och i vintras valdes Missy in i ”Songwriters Hall Of Fame” som första kvinna inom hiphop. Mycket välförtjänt! Bästa låt / gäst / produktion: ”She’s A Bitch” / Eminem på ”Busa Rhyme” / ”Smooth Chick” Redan 1993 gjorde Lootpack sitt första gästinhopp Tha Alkaholiks första album ”21 & Over” men det dröjde till 1999 innan gruppens definitiva genombrott blev ett faktum. Med Stones Throw och Peanuts Butter Wolf i ryggen föddes oväntat en modern västkustklassiker, vilket även blev startskottet för Madlibs definitiva genombrott under 2000-talet. Med musikvänner som Oh No, MED, Kazi, Declaime (och alteregot Quasimoto) stod Lootpack i centrum för en veritabel kreativ explosion för den lågmälda, okonventionella och sessionsbaserade hiphop som skapades från basen i Oxnard. Den här skivan är hett eftertraktad på vinyl och undertecknad ångrar bittert att LP:n såldes (med god förtjänst) till en skivbörs något decennium tillbaka i tiden. Bästa låt / gäst / produktion: ”The Anthem” / Alkaholiks på ”Likwit Fusion” / ”Weededed” Mobb Deep ”Murda Muzik” (Loud / Columbia) Releasedatum: 17:e augusti 1999 Havoc och Prodigy (R.I.P) lät sig knappt påverkas av den rådande popinfluerade rap-trenden i slutet av 1990-talet. Istället fortsatte Queensbridge-duon att skapa den patenterade cinematiskt mörka street-hiphop - som BARA Mobb Deep kunde. Just där ligger kanske även problemet med ”Murda Muzik” eftersom deras texter lätt blev enformiga över Havocs för tiden synnerligen endimensionella produktioner. Skivan gick dock platina på några månader anförd av Lil Kim-gästade ”Quiet Storm Remix” som fick resonans på radio och TV. En vass vers av Nas gav mersmak men gäster som Cormega, Big Noyd och Lil Cease gav knappast skivan en knuff i rätt riktning. The Alchemist bidrag står ut och han kom senare att bli en viktig kugge i Mobb Deep-klickens utveckling under början av 2000-talet. Bästa låt / gäst / produktion: ”Where Ya From” / Kool G Rap på ”The Realest” / ”Thug Muzik” NR 2, 2019 | KINGSIZE MAGAZINE 91