Omtanke 1
byggt upp berodde på att det var dags att göra nå
got nytt, gå vidare. Det han ville var att komma in i en större organisation. Han kom till Carema där han var affärsområdeschef för psykiatri och missbruk inom egen regi och därefter affärsområdeschef för samtliga verksamheter för funktionsnedsättning inom entreprenad i Sverige. Den vårdskandal som i höstas uppmärksammades inom Carema kände han inte till i någon större utsträckning förrän den dök upp i media. – Jag med flera blev väldigt förvånad och tänkte, vad är det som händer? De olika affärsområdena har arbetat var för sig, i form av vattentäta skott, så jag kände inte till vad som var på gång, säger Kent. Han konstaterar att när media uppmärksammar vårdfall så är det näst intill omöjligt att stoppa drevet som går. Uppmärksamheten och fokus blir total. – Media plockar ut fyra fall som blir speglande för över 500 verksamheter. Men samtidigt, har man gjort fel så ska man erkänna det och driva en förändring till det bättre. Det är mycket viktigt med tillsyn, öppenhet och transparens. Tiden hos Carema gav erfarenheter som operativ chef och att jobba med strategiska frågor i en stor organisation. Från tiden nära ungdomar i den egna verksamheten tar Kent framförallt med sig två punkter; individanpassat och kunskapsbaserat. – Man måste alltid lyssna på ungdomen och klienterna, vad de vill ha hjälp med att förändra och i behandlingen utgå från varje enskild individ. Vi ska arbeta kunskapsbaserat 22 www.ssil.se och använda de metoder som vi vet fungerar. Men kanske viktigast av allt är värdegrundsarbete, på alla plan. – Personalens grundläggande värderingar är oerhört viktiga och det är något man måste jobba med hela tiden. Det går inte att säga: ”Ok, nu är vi klara”. Det är viktigt att bemöta ungdomarna, klienterna och kollegor på ett respektfullt sätt. Om respekten och det goda bemötandet finns i en verksamhet så märks det enligt Kent ganska omgående vid ett besök. – Har man erfarenhet så känner man det ganska tydligt när man går runt på en avdelning. Man märker hur relationerna är, hur alla är mot varandra. Stort engagemang Den första tiden på den nya posten har varit mycket intensiv med resor runt om i landet för att besöka myndighetens institutioner. Kent träffar chefer, medarbetare, ungdomar och klienter för enskilda samtal. De får berätta vad de har för tankar om SiS och vad man kan utveckla och förbättra. Den sista september ska han ha besökt alla 36 institutionerna. Intrycken hittills är goda. – Det finns ett jättestarkt driv hos medarbetarna. De arbetar på ett engagerat sätt med ungdomarna och klienterna. De ungdomar jag har träffat säger att de har fått hjälp, att de först vägrade inse att de var tvångsvårdade men att de sedan förstått att det var det absolut bästa som kunde hända. Frågan är vad som händer efter att ungdomarna och klienterna lämnar SiS. Vad fungerar bäst? Att utveckla utslussen är en stor utmaning som SiS sedan en längre tid arbetar med. – Vårdkedjor är svårt och viktigt. Vi behöver utveckla vårt samarbete med psykiatri, skola och socialtjänst ännu mer. Alla måste vara med på tåget, så att det blir bra när ungdomarna och klienterna kommer tillbaka till sin hemmiljö. Den största utmaningen för branschen och SiS som Kent ser det är just att utveckla och hitta de bästa metoderna och arbetssätten, vilket även är ett ständigt pågående arbete. Där ska barnperspektivet och individtänkandet alltid finnas med. – Man ska aldrig glömma att man aldrig är bättre eller sämre än varje enskilt bemötande. Fakta SiS 36 institutioner. Ungdomsvård 577 platser. Sluten ungdomsvård 68 platser. Missbruksvård 349 platser. Årsarbetskrafter 2 700. Omsättning 2,1 miljarder kronor. Verksamheten finansieras med drygt 40 procent genom statliga anslag och resterande är vårdavgifter.