5_2020_JBF 1
Ahlsell spänner musklerna Idag omsätter Ahlsell 2
0 miljarder kronor varav cirka 12 procent av omsättningen härrör från bolagets byggdivision, som nu inleder en större satsning för att öka sin omsättning. Målet är att vara etta eller tvåa på byggmaterialmarknaden. - Vi ska bli mer offensiva i vår marknadsföring och nu börjar vi med vår kampanj för våra bygghubbar, säger Mikael Arvered, divisionschef Bygg på Ahlsell Sverige AB. FÖR TRE MÅNADER sedan blev Mikael Arvered divisionschef för Ahlsells byggdivision som omfattar betongkomplement, beslag och byggmaterial. När JBF pratar med honom i mitten av april sitter han hemma och jobbar. Men normalt brukar han befinna sig på kontoret. - Just nu är det stabilt, det rullar på. Vår bransch är än så länge mer eller mindre opåverkad, vilket känns lite konstigt. Vad som kommer att hända framöver är svårt att veta. Kanske enskilda byggen inte blir av eller att det blir färre byggstarter. Nyproduktionen kan gå ned, det är svårt att veta, säger Mikael Arvered. Satsning bygghubbar Trots den osäkra framtiden kommer Ahlsell att fortsätta sin offensiv för att öka sin marknadsandel på byggsidan, en satsning som började sommaren 2018 då butikerna i Arlöv och Örebro öppnade med ett sortiment som fokuserade på byggmaterial. Sedan dess har ytterligare bygghubbar öppnats i anslutning till ett antal av Ahlsells 140 butiker i Sverige, som i Visby och Luleå samt Södertälje hösten 2019 och Uppsala nu i vår. Flera av dessa bygghubbar har drive-in och ett komplett byggsortiment med brädgård. Enligt Mikael Arvered är målet att byggbranschen ska se Ahlsell som en aktör även på byggmaterialmarknaden. - Vi ska inte bara finnas. Vi ska bli etta eller tvåa på byggvarumarknaden. Våra bygghubbar har ett brett sortiment. Vi har ett grundsortiment på 100 000 artiklar i vårt centrallager i Hallsberg och i hubbarna kompletterar vi med byggmaterial. One stop shop Mikael Arvered är övertygad om att satsningen kommer att lyckas. - Ahlsell har en fördel med en otrolig kundbas. Vi har redan många kunder. Ingen är heller större än oss på e-handel. Han berättar att satsningen på byggmaterialsidan är en konsekvens av Ahlsells one stop shop-strategi. - Vi kommer att fortsätta att vara breda och ha fokus på one stop shop. Vi är idag bäst på logistik enligt våra kunder. Nu ska vi bli mer effektiva på byggsidan. JBF ■ 5-2020 15 Mikael Arvered är uppväxt i en bygghandlarfamilj men valde att utbilda sig till lärare. Men det blev inte många år i yrket. Efter sex år som butiksansvarig på Fredells lockade en karriär på Ahlsells.