5_2020_JBF 1
innehåll LEDARE Coronakrisen fick Nordbygg att sk
juta på sin byggmässa till april nästa år. Ett stort avbräck för mässarrangören och en förlorad möjlighet för många leverantörer att visa upp sina produkter. Men Coronakrisen är ingen kris för byggvarubranschen, hittills. Den har istället skapat en mindre omsättningsboom för byggvaruhusen i Sverige. Vi är i den största krisen sedan 30-talet säger en del. Den trumfar finanskrisen med råge, enligt de flesta bedömare. Det är deppigt värre för många i näringslivet. Men kriser skapar också möjligheter. Under finanskrisen 2008-2009 spelade Bauhaus hårt och etablerade flera nya varuhus, vilket visade sig vara ett lyckokast. Nu ser vi de stora kedjorna XL-Bygg, Ahlsell, Optimera med flera som fortsätter att implementera sina tillväxtstrategier när majoriteten av företagarsverige skriker på hjälp, att staten ska rädda dem från haveri. Om krisen blir långvarig, kommer den att påverka samhällsekonomin i stort. Det betyder färre byggstarter även om staten förmodligen går in med massiva åtgärder för att hålla byggandet igång för att investera i framtiden samtidigt som man håller sysselsättningen uppe i den personaltäta byggbranschen. Vi får hoppas att vi inte hamnar där. Vi får kämpa på. De säger att krisen är uppfinningarnas moder. Åt vilket håll kommer utvecklingen att gå? Kommer ehandeln att trumfa den fysiska butiken? Vi får se. Mot alla förväntningar har bygghandlare runt om i Sverige sällan sett en sådan anstormning som under krisens första månader. Är vi lediga behöver vi altaner. Sommaren är nära. Hoppas att den blir en skördetid som vanligt för bygghandeln. Per Gidlund OMSLAGET: John Davidsson, vd och ägare till Harås Byggvaror och styrelseledamot i Bolist AB, ser fram emot fusionen med XL-Bygg. Han är övertygad om att alla delägare kommer att bli mer konkurrenskraftiga. FOTO: HARÅS BYGGVAROR AHLSELL UTMANAR BYGGVARUHANDELN Ahlsells växlar nu upp sin satsning på byggmaterial vilken inleddes 2018. Målet är att bli en ledande aktör och strategin vilar på en enorm kundbas och ett omfattande sortiment. Sid 15 OPTIMERAS TILLVÄXTSTRATEGI LIGGER FAST XL-BYGG OCH BOLIST SKAPAR KONKURRENSKRAFT XL-Bygg och Bolist bildar Sveriges största kedja med 300 byggvarubutiker. Nu ska man sätta hårt mot hårt mot kapitalkedjorna som under lång tid naggat frivilligkedjorna i kanterna. Sid 4 KUNGÄLVS TRÄ BYGGER I EXPANSIV REGION Byggtrycket är högt i Västsverige och konkurrensen i byggvaruhandeln blir allt tuffare. Kungälvs Trä förlitar sig på långsiktiga kundrelationer och Woody i kampen om kunderna. Sid 10 Saint Gobain har sålt Optimera i Danmark och Tyskland. Optimera Sverige har ägarens fortsatta stöd och pengar finns till förvärv trots riskerna med överkapacitet på marknaden. Sid 17 FRAMGÅNG FÖR INNOVATIV LÄTTBETONG Byggvaruhandeln vill inte sälja lättbetongen Repur Cement som består av återvunnet material. I stället får Repur sälja direkt från fabrik. Nu är den nominerad till årets produkt. Sid 19 I VÄNTAN PÅ NORDBYGG Nordbyggs Byggmässa flyttas fram till april 2021. Vi på JBF tycker att det är en alltför lång tid dit. Därför presenterar vi exempel på vad utställare hade visat upp om mässan hade genomförts. Sid 23 10 15 Chefredaktör Per Gidlund, 070-829 97 25 per.gidlund@vtf.se Redaktör /Ansvarig utgivare Lars Cyrus, 08-514 934 20 jaff@vtf.se Annonschef Ing-Marie Danielsson, 070-2734284 ingmari.danielsson@telia.com Redaktion Starrbäcksgatan 1, Sundbyberg Tel 08-514 934 20, fax 08-514 934 29 Postadress: Box 2082, 169 02 Solna JBF ■ 5-2020 Organ för sällskapet JMM 3 Prenumeration och adressändring prenumeration@vtf.se Tryck Pipeline Nordic AB