5_2020_JBF 1
fina fordon från förr Packard 1946 Packard Motor
Car Company tillverkade kvalitetsbilar mellan åren 1899 och 1958. Sin storhetstid hade märket under mellan-krigsåren då man var ledande på den amerikanska lyxbilsmarknaden. BRÖDERNA JAMES WARD och William Doud Packard presenterade sin första bil 1899, vilket i grunden var en Winton 1898 som de förbättrat och gjort en egen bil av. Packard var en av de lyxbilstillverkare som hade rykte om sig att ha en kvalitet motsvarande den som Rolls Royce hade. Packard modell L från 1903 var den första Packarden som hade den för märket karaktäristiska kylarformen som följde märket ända fram till 1941. I början av 1920-talet byggde man en modell med den första serietillverkade V 12-motorn. 1923 lanserades en rak åtta-cylindrisk motor på 5,9 liter som följdes av en Light Eight 120 på 3,7 liter. Därefter byggde man bilar med huvudsakligen raka åttacylindriska motorer. 1937 presenterade Packard sin Junior Series med 6-cylindriga motorer. 1937 blev Packards bästa år med över 65 000 bilar sålda. Karossverktygen till de modeller som byggdes i början av 1940-talet såldes till Sovjetunionen där man tillverkade bilarna under namnet ZIS och ZIM. Efter andra världskriget kom Packards Clippermodell och man försökte återuppbygga sin status som lyxbilstillverkare. Detta lyckades emellertid dåligt. För att lösa sina problem gick man 1954 samman med Studebaker. Då hade de två sista årsmodellerna varit Studebakermodeller med några detaljförändringar och som såldes under Packardnamnet. Även Studebaker hade problem och 1966 var även detta mycket gamla bilmärkes saga all. Av Hans-Olof Holmgren För annons- eller bilagebokningar: ”SYNS DU INTE SÅ FINNS DU INTE” 34 Ing-Marie Danielsson 0702-73 42 84 ingmari.danielsson@telia.com www.jarnbyggfarg.se JBF ■ 5-2020 Du når 23 000 läsare