5_2020_JBF 1
juridik Biltema fälld för vilseledande reklam Bil
temas marknadsföring av underhållsfria batterier i företagets broschyr som distribuerades i början av februari i år fälls av Reklamombudsmannen eftersom reklamen vilseleder konsumenten avseende det totala pris som faktiskt ska betalas. I REKLAMBROSCHYREN FINNS en sida med en stor bild på bland annat ett bilbatteri. I en pratbubbleliknande ruta ovanför batteriet står ”Från 599:-”. ”Från” är mycket mindre än ”599:-”. Under rutan står ”Underhållsfritt batteri” i mindre bokstäver. Under batteriet finns adressen till Biltemas webbplats med texten ”Rätt batteri”, ”Hitta rätt batteri till bilen med hjälp av funktionen för sökning via registreringsnummer på vår hemsida”. Men batteriet som visas på bilden kostar inte 599 kronor, utan 799 kro nor. Biltemas försvar Biltema menar att variationen av vilket underhållsfritt batteri som passar i vilken bil är stor, och därför används ett tydligt frånpris i annonsen utan hänvisning till ett specifikt artikelnummer. Genom att skriva “hitta rätt batteri” stort och tydligt i samma bild vill man ytterligare tydliggöra för kunden att ta reda på vilket batteri som passar till fordonet i fråga. Frånpriset är utifrån det lägsta pris man har bland underhållsfria batterier, i detta fall 599:-. Biltema framhåller att den använda bilden ska inspirera kunden att serva sin bil själv. Därför finns en mix av produkter på bilden. Bilden med batteriet illustrerar produktgruppen underhålls fria batterier. Vilseledande prisuppgift Reklamombudsmannen konstaterar att “Från” står i en betydligt mindre stilgrad i prisuppgiften ”Från 599:-”, och anser att en “genomsnittskonsument sannolikt uppfattar rek lamen som att bilbatteriet på bilden kostar 599 kronor”. Att ”Från” står i prisuppgiften ändrar inte Reklamombudsmannens bedömning eftersom stilgraden är betyd ligt mindre än det angivna priset. Det spelar heller ingen roll att bilden enligt Biltema illustrerar produktgruppen underhållsfria batterier. Reklamombudsmannen anser därför att reklamen är vilseledande och strider därmed mot arti kel 5 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation. Fast i ett osmidigt affärssystem? Ett växande lapptäcke av system som blir allt svårare och dyrare att integrera, det är vardagen för många företag idag. iFenix är totalintegrerat och täcker företagets samtliga kärnprocesser. Samtidigt är det öppet för integration, molnbaserat och arbetar i ständig realtid. Satsar du på att bli en snabb och smidig tungviktare i byggbranschen? Ta en närmare titt på iFenix. För mer information besök oss på www.ifenix.se eller ring 010-27 27 395. Genesis IT. JBF ■ 5-2020 21