5_2020_JBF 1
juridik Coronaviruset kan vara force majeure WIDS
TRAND ADVOKATBYRÅ ANSER att det inte är uteslutet att spridningen av coronaviruset är force majeure och att en avtalspart är befriad från sina avtalsskyldigheter. Men det kan vara osäkert hur en force majeure-klausul ska tolkas och tillämpas. Därför rekommenderas att avtalsparterna gemensamt försöker hitta en lösning. Force majeure Force majeure kan beskrivas som extraordinära händelser utanför avtalsparternas kontroll. Vanligtvis brukar ett avtal räkna upp exempel på force majeure, såsom naturkatastrofer, statliga ingripanden, ny lagstiftning, arbetskonflikter, krig, eldsvådor och så vidare. En mer allmän formulering brukar också anges för att fånga liknande händelser som inte räknas upp explicit. Dialog Widstrands Advokatbyrå pekar på att det i många situationer är osäkert hur en force majeure-klausul ska tolkas och tillämpas och hur en sådan situation påverkar avtalsparternas rättigheter och skyldigheter. I många fall är det därför lämpligt att försöka hitta en gemensam lösning på situationen genom ömsesidiga överenskommelser i stället för att en part ensidigt påkallar force majeure och ställer in sina avtalsförpliktelser. Rådgivning Advokatbyrån understryker att den som i en force majeuresituation ensidigt ställer in sina avtalsprestationer, måste kunna bevisa att omständigheterna är sådana att man har rätt att vidta åtgärden. Därför kan det vara lämpligt att ta hjälp av juridiska experter innan man vidtar sådana åtgärder. Ny vägledning för reklam i sociala medier DET KRÄVS EN tydlig reklammarkering i inlägg som innehåller marknadsföring i sociala medier. Och för att företag och influencers ska göra rätt har Konsumentverket tagit fram en ny vägledning avseende marknadsföring i sociala medier. Av vägledningen framgår exempelvis att inlägg som har både ett kommersiellt syfte och innehåll räknas som marknadsföring och då gäller marknadsföringslagen, som kräver att en genomsnittlig konsument direkt ska kunna identifiera vad som är marknadsföring. Vidare ska mottagaren kunna lita på att marknadsföringen är sann och inte vilseledande. Marknadsföringen måste därför anpassas så att den förstås av mottagaren. Den måste även anpassas för särskilt utsatta grupper, exempelvis sjuka, barn 22 och unga som särskilt kan komma att påverkas av reklamen. Checklista Om ett inlägg innehåller marknadsföring, ska du: • anpassa inlägget så att läsaren direkt förstår att det är reklam, • reklammarkera inlägget på en framträdande plats, • ange vem som står bakom marknadsföringen, • anpassa inlägget till särskilt utsatta personer, exempelvis sjuka, barn och unga, om de kan tänkas ta del av inlägget, och • inte lova mer än vad du kan hålla. Vägledningen är kostnadsfri och kan laddas ner från Konsumentverkets hemsida. JBF ■ 5-2020